Kursa kods EkonM005
Kredītpunkti 4
Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozareTirgzinība
Kopējais stundu skaits kursā120
Lekciju stundu skaits12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits20
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits76
Kursa apstiprinājuma datums19.12.2023
Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts
Dr. habil. oec.
Ekon5137 [GEKO5137] Mārketinga pētījumi un tirgus prognozēšana
Studiju kurss ietver mārketinga teorijas jautājumu apguvi, sniedz nepieciešamās zināšanas un prasmes tirgus izpētē un prognozēšanā, tirgus izpētes veidos, tirgus pētījumu sagatavošanā, kā arī tirgus izpētei un prognozēšanai nepieciešamo datu savākšanas metodēs. Studenti apgūs tirgus, patērētāju, produktu un pakalpojumu piedāvājumu analīzi, tirgus izpētes metodes un izaugsmes scenārijus. Studenti semināros praktiski pielietos šīs metodes, kā arī sagatavos tirgus izpētes rezultātu ziņojumu.
Zināšanas:
• Padziļinātas zināšanas mārketingā, mārketinga pētījumos, tirgus izpētē un prognozēšanā – kontroldarbs, eksāmens.
• Zināšanas par speciālo metožu pielietojumu tirgus izpētē, atbilstoši jaunākajām atziņām mārketinga teorijā – patstāvīgais darbs.
Prasmes:
• Spēja argumentēti izskaidrot un diskutēt par aktuāliem tirgus izpētes jautājumiem ar speciālistiem un iedzīvotājiem – patstāvīgais darbs, diskusija praktiskajās nodarbībās.
• Spēja patstāvīgi veikt tirgus pētījumus un, balstoties uz problēmrisināšanas prasmēm, pamatot izvēlēto mārketinga stratēģiju - patstāvīgais darbs.
• Spēja komunicēt ar kolēģiem, prezentēt un aizstāvēt tirgus izpētē un prognozēšanā iegūtos rezultātus – patstāvīgā darba prezentācija.
Kompetences:
• Spēja patstāvīgi formulēt un pamatot tirgus izpētes un prognozēšanas zinātniskus un profesionālus jēdzienus un metodes – eksāmens.
• Spēja integrēt dažādu jomu zināšanas tirgus izpētē un prognozēšanā, dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā tirgus prognozēšanā - patstāvīgais darbs.
1. Mārketinga būtība, process un koncepcijas (1 h lekcija).
2. Mārketings un sabiedrība (1 h lekcija).
3. Tirgus izpētes un prognozēšanas būtība, mērķi un uzdevumi. Tirgus izpētes un prognozēšanas nozīme un ieguvumi (2 h lekcija).
4. Mārketinga stratēģiskā plānošana (2 h lekcija).
5. Mārketinga makro un mikro vide (1 h praktiskie darbi).
6. Patērētāju uzvedību ietekmējošie spēki un faktori, to izpēte (1 h praktiskie darbi).
7. Tirgus segmentu noteikšana pēc ekonomiskajiem demogrāfiskajiem un sociālajiem faktoriem, to analīze (1 h lekcija ).
8. Produkta virzīšanas stratēģijas formas un veidi (1 h praktiskie darbi ).
9. Jauna produkta attīstīšana un produkta dzīves cikls, tā izpēte- Portfolio analīzes metode (2 h praktiskie darbi).
10. Pakalpojumu mārketings, cilvēkresursu nozīme pakalpojumu sniegšanas kvalitātes nodrošināšanā (1 h praktiskie darbi).
11. Cenu veidošanas stratēģijas (2 h praktiskie darbi).
12. Mārketinga komunikācijas metodes, preču un pakalpojumu virzīšanas paņēmieni un stratēģijas (1 h praktiskie darbi ).
13. Reklāma. Efektīvas reklāmas metodes (1 h praktiskie darbi).
14. E-komercijas nozīme mārketinga funkciju īstenošanā (1 h praktiskie darbi).
15. Tirgus izpētes posmi: meklēšanas mērķi, aprakstošie mērķi, eksperimentālie mērķi (3 h lekcija).
16. Tirgus pētījuma sagatavošana (problēmas definēšana, izmaksas, komandas izveide u.c.)(1 h lekcija).
17. Informācijas klasifikācija (ienākošā, analizējamā, izejošā, glabājamā, primārā un sekundārā) un tās savākšana (1 h lekcija).
18. Uzņēmuma iekšējās un ārējās vides analīzes uzdevumi (2 h praktiskie darbi).
19. Informācijas vākšana: komunikācijas līdzekļi un izlases veida pētījumu metodes (3 h praktiskie darbi).
20. Tirgus prognozēšanas metodes; Ekspertu metode, Delfu orākuls; Trendu metode; Scenāriju metode; Ieskats Hierarhiju analīzes metodē (4 h praktiskie darbi).
21. Iegūto analīzes rezultātu interpretācija (2 h praktiskie darbi).
22. Tirgus izpētes un prognozēšanas rezultātu ziņojuma saturs un tā prezentācija (2 h praktiskie darbi ).
1. Viens kontroldarbs
2. Patstāvīgie darbi -3
3. Eksāmens
1. patstāvīgais darbs - M. Portera 5 spēku analīze. Tirgus iekšējā un ārējā vide, patērētāja uzvedības modeļi, tirgus segmentēšana
2. patstāvīgais darbs - Tirgus nišas dziļums un platums. Jauna produkta attīstīšana, praktiskais mārketings, e-komercija
3. patstāvīgais darbs - Atkritumu groza metode. Zīmolu analīze, scenāriju metode
Studiju kursa gala vērtējumu veido:
1. Eksāmens – 50%;
2. Kontroldarbs – 20%
3. Patstāvīgie darbi - 30% (katrs darbs 10%).
1. Praude V. Mārketings: teorija un prakse. 2. grāmata, 3. izd. Rīga: Burtene, 2011. 348 lpp.
2. Lilien G.L.,Rangaswamy A., Bruyn A. D., Principles of Marketing Engineering and Analytics, DecisionPro, inc., 2018, 314.p.
3. Praude V. Mārketings: teorija un prakse. 1. grāmata, 3. izd. Rīga: Burtene, 2011. 522 lpp., il.
4. Churchill G.A., Lacobucci D. Marketing Research: Methodological Foundations. Cengage Learning, 2018, 592.p.
5. Szwacka-Mokrzycka J., Rivza B., Lemanowicz M., Uljanova E. A study on consumer behaiour in the food market Eastern European |Countries case. Warsaw University of Life Sciences Press, Warsaw, 2021, 143 pp.
1. Gililand M.,Tashman L.,Sglavo U. Business Forecasting: A Practical Approach,Wiley, 2015, 336 p.
2. Kadens R. Partizānu mārketinga tirgus izpēte. Rīga: SIA Lietišķās informācijas dienests, 2008, 251 lpp.
3. Kotlers F. Mārketings no A līdz Z. Rīga: Jumava, 2007, 201 lpp.
4. Manns I. Bezbudžeta mārketings. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013, 232 lpp.
5. Parnell John A. Strategic management. Theory and Practice, Sage, 2014, 53.-117.p.
6. Praude V. Menedžments: 1.grāmata. Rīga: Burtene. ”Pārmaiņu un inovāciju menedžments”, 470.-496.lpp. 2012.
7. Rivža B., Zvirbule A., Grīnberga-Zālīte G., Pelše M., Jermolajeva E., Krūzmētra M., Rivža P., Štefenberga D., Gudele I., Ābele L., Hohlova V. Latvijas spēks ilgi pastāvēt. Jelgava: SIA Jelgavas Tipogrāfija. 2022., 479 lpp.
8. Simtam pāri. Viedā Latvija., Galvenā redaktore B.Rivža, LZA, 2018., 416 lpp.
9. Vietējo pārtikas ķēžu pārstrukturizēšana un noturības stiprināšana krīzes un pēckrīzes laikā Latvijā. Autoru kolektīvā zinātniskā monogrāfija, galvenā redaktore Irina Pilvere, Latvijas Lauksaimniecības universitāte un Dārzkopības institūts, SIA Drukātava, Jelgava, 2021., 464 lpp.
1. “Journal of International Marketing”, American Marketing Association. ISS (printed): 1069-031X. ISSN (electronic): 1547-7215
2. “European Journal of Marketing”. Emerald Insight. ISSN: 0309-0566
3. “Journal of Marketing Theory and Marketing Practice”. Association of Marketing Theory and. Practice. US. ISSN: 10696679
Obligātais studiju kurss ESAF akadēmiskā maģistra studijas programmā "Ekonomika".