Kursa kods Ekon5094

Kredītpunkti 4.50

Tirgus izpēte un prognozēšana

Zinātnes nozareEkonomika un uzņēmējdarbība

Zinātnes apakšnozareTirgzinība

Kopējais stundu skaits kursā120

Lekciju stundu skaits16

Semināru un praktisko darbu stundu skaits32

Kursa apstiprinājuma datums11.10.2011

Atbildīgā struktūrvienībaEkonomikas un finanšu institūts

Kursa izstrādātāji

author prof.

Gunta Grīnberga-Zālīte

Dr. oec.

author prof.

Baiba Rivža

Dr. habil. oec.

Kursa anotācija

Studiju kurss sniedz nepieciešamās zināšanas un prasmes tirgus izpētē un prognozēšanā, tirgus izpētes veidos, tirgus pētījumu sagatavošanā, kā arī tirgus izpētei un prognozēšanai nepieciešamo datu savākšanas metodēs. Studenti apgūs tirgus izpētes metodes un izaugsmes stratēģijas. Studenti semināros praktiski pielietos šīs metodes, kā arī sagatavos tirgus izpētes rezultātu ziņojumu.

Kursa rezultāti un to vērtēšana

• Zināšanas – spēj parādīt padziļinātas zināšanas tirgus izpētē un prognozēšanā, speciālo metožu pielietojumā, kas atbilst jaunākajiem atklājumiem šajā jomā, kā arī nodrošina pamatu radošai domāšanai un pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē.
• Prasmes – spēj patstāvīgi izmantot teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu pētniecisku darbu tirgus izpētē un prognozēšanā. Spēj argumentēti izskaidrot un diskutēt par sarežģītiem tirgus aspektiem gan ar speciālistiem, gan arī nespeciālistiem. Spēj patstāvīgi virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju tirgus izpētē un prognozēšanā.
• Kompetence – spēj patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas tirgus izpētes un prognozēšanas zinātniskas un profesionālas problēmas, pamatot lēmumus un, ja nepieciešams, veikt papildus tirgus izpētes analīzi. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas tirgus izpētē un prognozēšanā, dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā tirgus prognozēšanā.

Kursa saturs(kalendārs)

1 Tirgus izpētes un prognozēšanas priekšmets, saturs, būtība, mērķi un uzdevumi;
2 Tirgus izpētes un prognozēšanas nozīme;
3 Tirgus izpētes veidi;
4 Tirgus pētījuma sagatavošana (problēmas noteikšana, izmaksas, komandas izveide u.c.;
5 Informācijas klasifikācija (ienākošā, analizējamā, izejošā, glabājamā, primārā un sekundārā);
6 Uzņēmuma iekšējās vides analīzes uzdevumi;
7 Uzņēmuma ārējās vides analīzes uzdevumi;
8 Tirgus izpētes metodes (aptaujas, intervijas, fokusgrupas);
9 Tirgus izpētes metodes (divdimensiju un vairākdimensiju statistikas metodes);
10 Konkurētspējas analīze;
11 Produkta vai uzņēmuma atpazīstamības analīze, tirgus nišas platums un dziļums;
12 Eksperimenti, atkrituma groza metode. Ilgstošie novērojumi;
13 Tirgus prognozēšanas metodes (ekspertu metode, trendu metode u.c.);
14 Savākto datu un analīzes rezultātu interpretācija;
15 Tirgus izpētes un prognozēšanas rezultātu ziņojuma saturs un tā prezentācija;
16 Ieteikto pasākumu kontrole.

Prasības kredītpunktu iegūšanai

1) Jānoklausās 16h lekciju kurss;
2) Jāveic 6 tirgus izpētes un prognozēšanas patstāvīgie darbi;
3) Jāuzraksta kontroldarbs. Noslēgumā eksāmens.

Obligātā literatūra

1. Praude V. Mārketings: teorija un prakse. 1. sēj. Rīga: Burtene, 2011. 522 lpp.
2. Praude V. Mārketings: teorija un prakse. 2. sēj. Rīga: Burtene, 2011. 348 lpp.
3. Praude V., Šalkovska J. Mārketinga komunikācijas. Vaidelote, 2006. 1. un 2. sēj.
4. Cravens D.W., Piercy N.F. Strategic marketing. 9th ed. Boston: Mc Graw-Hill Irwin, 2009. 784 p.

Papildliteratūra

1. Manns I. Bezbudžeta mārketings. Rīga: Zvaigzne ABC, 2013. 229 lpp.
2. Kadens R. Partizānu mārketinga tirgus izpēte. Rīga: SIA Lietišķās informācijas dienests, 2008. 251 lpp.
3. Churchill G.A., Suter T.A., Brown T.J. Basic marketing research. 8th ed. Cengage South-Western, 2013. 512 p.

Periodika un citi informācijas avoti

1. Kapitāls: žurnāls lietišķiem cilvēkiem: krāsains biznesa un ekonomikas žurnāls. Rīga: Lietišķās informācijas dienests. ISSN 1407-2505.
2. Dienas Bizness: nedēļas laikraksts: Latvijas biznesa avīze. Rīga: Diena: Dagens Industri, 2005-. ISSN 1407-2041.
3. Latvija. Ziņojums par Latvijas tautsaimniecības attīstību. Latvijas Republikas Ekonomikas ministrija. Rīga: LR Ekonomikas ministrija. ISSN 1407-4095. Pieejams arī: https://www.em.gov.lv/lv/nozares_politika/tautsaimniecibas_attistiba/zinojums_par_latvijas_tautsaimniecibas_attistibu/

Piezīmes

Obligātais (izvēles) kurss ESAF akadēmiskās maģistra studijas programmas "Ekonomika" apakšprogrammā ''Mārketings un nozaru ekonomika"