Kursa kods DatZM003
Kredītpunkti 3
Zinātnes nozareDatorzinātne un informātika
Kopējais stundu skaits kursā
Lekciju stundu skaits12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits12
Laboratorijas darbu stundu skaits0
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits57
Kursa apstiprinājuma datums04.10.2023
Atbildīgā struktūrvienībaDatoru sistēmu un datu zinātnes institūts
Dr. paed.
Mg. ed.
Studiju kursa ietvaros studenti pilnveido zināšanas, prasmes un refleksijas spējas par pētījumu veidiem, dizainiem un metodēm, padziļināti apgūst zinātniskās izpētes pamatprincipus, pētījumu ētiku, datu drošību un akadēmisko godīgumu, attīsta pētījuma sekmīgai īstenošanai nepieciešamās prasmes.
Studiju kursa apgūšanas mērķis – sniegt studentiem padziļinātas zināšanas un prasmes pētījumu attīstīšanā un veidošanā.
Zināšanas:
• padziļinātās zināšanas par zinātniskās izpētes pamatprincipiem un pētījumu ētiku – pārbaudes darbs.
Profesionālās prasmes:
• spēj raksturot pētījumu stratēģijas un dizainus – praktiskie darbi;
• spēj plānot pētījumu, izvēlēties un kritiski izvērtēt pētījumam nepieciešamo informāciju – praktiskie darbi;
• spēj risināt ētiskas dilemmas, veicot pētījumu – praktiskie darbi;
• spēj izvērtēt zinātnisko publikāciju piemērotību pētījuma problēmas aktualitātes un piedāvāto risinājumu pamatojumam – praktiskie darbi.
Vispārīgās prasmes:
• spēj sadarboties un komunicēt – praktiskie darbi;
Kompetence:
• spēja analizēt un kritiski izvērtēt pētījumu atskaites – 1.-2. patstāvīgais darbs;
• spēj patstāvīgi izstrādāt un pamatot savu pētījumu –
1.-2. patstāvīgais darbs;
• spēj atbilstoši prasībām veidot atsauces un bibliogrāfiju – 1.-2. patstāvīgais darbs
1. Zinātne un zinātniskās domāšanas metodes. Pētniecība: problēmas, pieejas un principi (lekcija – 1 h)
2. Pētījuma stratēģija un dizains (lekcija – 1 h, praktiskie darbi – 1 h)
3. Kvantitatīvo un kvalitatīvo pētījumu priekšrocības un trūkumi. Pētījuma stratēģijas un dizaina izvēles kritēriji (lekcija – 1 h)
4. Zinātniskā stipruma jēdziens. Zinātniskais stiprums kvantitatīvajos un kvalitatīvajos pētījumos (lekcija – 1 h, praktiskie darbi – 1 h)
Pārbaudes darbs – pētījuma dizainu priekšrocību un trūkumu raksturojums – 1 h
5. Pētīšanas tiesiskās un ētiskās problēmas. Informētā piekrišana. Akadēmiskais godīgums (lekcija – 1 h)
6. Pētījumu pārskata saturs un struktūra (lekcija – 1 h, praktiskie darbi – 1 h)
7. Zinātnisko publikāciju klasifikācija, zinātnisko rakstu datu bāzes kā informācijas avoti (lekcija – 1 h)
8. Bibliogrāfijas un atsauču veidošana. Tabulas un attēli pētījumu pārskatos (lekcija – 1 h, praktiskie darbi – 3 h)
9. Maģistra darbs kā pētījuma pārskats. Metodiskie noteikumi maģistra darbu izstrādāšanai un aizstāvēšanai programmā “Cilvēkresursu vadība” (lekcija – 1 h)
10. Pētījuma problēmas formulēšana un pārveidošana pētījuma mērķī un pētījuma jautājumos. Pētījuma plānošana (lekcija – 2 h, praktiskie darbi – 1 h)
11. Teorētisko un empīrisko pētījumu nozīme pētījuma problēmas aktualitātes un risinājumu pamatojumā (lekcija – 1 h, praktiskie darbi – 2 h)
12. Pētījuma prezentāciju sagatavošana. Piemērotākā prezentācijas veida izvēle (praktiskie darbi – 2 h)
Kursa ietvaros paredzēts pārbaudes darbs, divi patstāvīgie darbi. Praktiskie darbi ir veicami praktisko darbu laikā datorklasē. Visiem darbiem ir jābūt sekmīgi nokārtotiem
Studiju kursa ietvaros patstāvīgām studijām atvēlētas 56 stundas, kas tiek organizētas šādi: gatavošanās pārbaudes darbam (6 stundas), gatavošanās patstāvīgajiem darbiem (25 stundas katram darbam).
Gala vērtējums studiju kursā veidojas:
20% pārbaudes darbs – pētījuma dizainu priekšrocību un trūkumu raksturojums;
20% praktiskie darbi;
60% divi patstāvīgie darbi (zinātniskā raksta sagatavošana un prezentēšana TF studentu un maģistrantu ikgadējā konferencē; maģistra darba iestrādes izveide)
1. Pētniecība: teorija un prakse / Kristīnes Mārtinsones, Anitas Piperes, Daigas Kamerādes zinātniskajā redakcijā. Rīga: RaKa, 2016. 546 lpp.
2. Pētniecības terminu skaidrojošā vārdnīca. K. Mārtinsone, A. Pipere (Red.). 2023. https://www.rsu.lv/petniecibas-terminu-vardnica
3. Wilkinson D., Dokter D. The Researcher’s Toolkit: The Complete Guide to Practitioner Research (2nd ed). Routledge, 2023. 168 p.
4. Mukherjee S.P. A Guide to Research Methodology. CRC Press. 2019. 254 p.
5. Research Methods for Human Resource Management. K.Sanders, J.A. Cogin, & H.T.J. Bainbridge (Eds.), Routledge. 2014. 161 p.
6. Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. Rīga: RaKa, 2004. 178 lpp.
1. Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Sastādītāja Kristīne Mārtinsone. [Rīga]: RaKa, 2011. 284 lpp.
2. Kristapsone S. Zinātniskā pētniecība studiju procesā. Rīga: SIA Biznesa augstskola Turība, 2008. 352 lpp.
1. LBTU tīklā abonētās zinātnisko publikāciju datubāzes. http://llufb.llu.lv/db.html?i=db_saraksti.html
2. Pārresoru koordinācijas centra pētījumu un publikāciju datu bāze. http://petijumi.mk.gov.lv/
3. LR Izglītības ministrijas publikācijas un statistika. http://www.izm.gov.lv/lv/publikacijas-un-statistika
4. Latvijas Zinātnes padome. Zinātnisko publikāciju klasifikācija. http://www.lzp.gov.lv
5. LZA Terminoloģijas komisija: Par pētījuma zinātniskā stipruma kritēriju terminiem. https://likumi.lv/doc.php?id=232703
Obligātais studiju kurss: profesionālā maģistra studiju programma “Cilvēkresursu vadība”