Excel
Kursa nosaukums Agrobiznesa stratēģiskā vadība
Kursa kods VadZ5089
Zinātnes nozare Vadībzinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 7.5
Kopējais stundu skaits kursā 202.5
Lekciju stundu skaits 30
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 30
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 140
Kursa apstiprinājuma datums 17/05/2018
Atbildīgā struktūrvienība Ekonomikas un finanšu institūts
 
Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Studiju kurss orientēts, lai studenti iegūtu zināšanas par lauksaimniecības un pārtikas uzņēmumu stratēģiskās vadības teoriju, tās principu un instrumentu būtību stratēģijas plānošanā un uz šīm zināšanām balstītām prasmēm stratēģijas īstenošanā, izmantojot inovatīvu projektu vadības teoriju, praksi un informāciju par finanšu atbalsta instrumentiem (ES fondi), kā arī Kvalitātes vadības teoriju un praksi.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas
• demonstrēt zināšanas par mūsdienu ekonomikas un uzņēmējdarbības vadības teoriju un metodēm — diskusijas, gadījumu izpēte, debates, individuāls un grupas darbs pie problemātiskiem uzdevumiem, eksāmens
• izmantot zinātniskos pētījumus uzņēmējdarbības administrēšanā — diskusijas, gadījumu izpēti, debates, individuālu un grupu darbu pie problemātiskiem uzdevumiem, eksāmenu

Prasmes
• novērtēt konkurences situāciju to darbības jomā, izstrādājot vadības un mārketinga stratēģijas, lai uzlabotu to organizācijas konkurētspēju globālajā tirgū — diskusijas, individuāls un grupu darbs;
• demonstrēt efektīvas komunikācijas un tīklu veidošanas prasmes mūsdienu sabiedrībā — diskusijas
• organizēt kopīgu lēmumu pieņemšanas procesu un piedalīties tajā — diskusijas, grupu darbs;
• demonstrēt ētiskas un sociāli atbildīgas vadības un vadības prasmes globālā tirgus, sarežģītu organizāciju un daudznacionālu grupu kontekstā — diskusijas, grupu darbs.
• parādīt izpratni par globāliem jautājumiem saistībā ar lauksaimniecības uzņēmējdarbību, par sociālām, ekonomiskām, politiskām un vides problēmām - diskusijas, individuālais un grupu darbs

Kompetence
• spēj veikt nozares attīstības tendenču analīzi un stratēģiskas reakcijas uz tām iespējas - individuāls un grupas darbs • spēj radīt ieskatu, scenārijus un prognozes, pamatojoties uz datu un informācijas analīzi, kā arī kvalitātes nodrošināšanas prasībām - individuāls un grupas darbs
Kursa saturs(kalendārs)
1. Stratēģiskās un projektu vadības būtība un skolas.
2. Uzņēmējdarbības sistēmu tipoloģija: valstu, reģionālās un apvienotās uzņēmējdarbības sistēmas. Pētījumu metodika par uzņēmējdarbības ekosistēmu un kvalitātes nodrošināšanu.
3. Lauksaimniecības un pārtikas nozares stratēģiskās analīzes metodika.
4. Ārējās vides analīze.
5. Organizācijas/saimniecības resursu un kompetenču analīze.
6. Stratēģisku alternatīvu un scenāriju izveides un prognožu analīze ekonomikas/rūpniecības pārmaiņu kontekstā.
7. Biznesa attīstības modeļu un stratēģiju īstenošanas plakņu izstrāde.
8. Stratēģiskās vadības un paraugprakses organizēšana.
9. Lauksaimniecības pārtikas uzņēmumu kvalitātes vadības teorija un prakse, drošība un riska pārvaldība, tās īstenošanas instrumenti un resursi.
10. Darba veselības un drošības pasākumu vispārīgie principi un iekšējās kontroles īstenošana.
11. Kopējās kvalitātes vadības (TQM) teorijas (pieņēmumi un principi) un labākā prakse (metodes un paņēmieni).
12. Six sigma metodoloģijas un elementi. ISO 9000 sērijas standartu prasību realizācija.
13. DMAIC metode - Definēt, Mērīt, Analizēt, Uzlabot, Kontrolēt
14. Izcilības modeļi. Pašnovērtējuma procedūras Saskaņā ar dažādiem izcilības modeļiem. Nacionālās un starptautiskās kvalitātes balvas.
15. Lauksaimniecības un pārtikas uzņēmumu attīstības iespējas saskaņā ar ilgtermiņa konkurētspējas stratēģijām palielinās, izmantojot inovācijas un uzņēmējdarbības atbalsta valsts un starptautiskās programmas un finanšu ieguldījumu mehānismus.
16. Biznesa projektu vadības teorijas un metodiskie aspekti.
17. Metodiski aspekti biznesa projektu īstenošanas organizatoriskajai struktūrai, laika un resursu plānošanai, arī komandas veidošanai.
18. Biznesa projektu budžeta plānošanas metodes un prasības pieteikuma sagatavošanai un tā vērtēšanas kritērijiem, lai saņemtu finansiālo atbalstu.
19. Biznesa projektu riska vadība, ieviešanas progresa uzraudzība, kontrolēšana.
20. Projekta horizontālā politika, iepirkuma procedūras un ziņošanas plāni. 21. Projekta beigas, rezultāti un rezultāti, paraugprakses izplatīšana un pievienotās vērtības un nepārtrauktības plānošana.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Individuālais uzdevums Eksāmens
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Individuāls uzdevums - stratēģijas plāns un inovatīvs projekta iesniegums
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Individuālais darbs – 30%
Prezentācija - 10% Eksāmens -60%
Obligātā literatūra
1. Aaker D.A. (2008) Strategic market management - John Willey and Sons.
2. Mintzberg H. (1998) Strategy Safari: A guided tour through the wilds of strategic management. – London: Prentice Hall. – 406 p.
3. Evans, J.R., Lindsay, W.M. (2009). The management and control of quality. South-Western Cengage Learning.
4. Risk Management and Quality Improvement Handbook, July 2013. http://www.achs.org.au/media/69305/risk_management_and_quality_
improvement_handbook_july_2013.pdf
5. A Guide to the Project Management Body of Knowledge. Project Management Institute, 2016 6. Larson E.w., Gray C.F. Project management. The managerial process. McGraw-Hill, Irwin, 2010. 5th ed. 691 p.
Papildliteratūra
1. Craig S., Fleishner Babette, E. Bensoussan (2015). Business and Competitive Analysis: Effective application of new and classical methods. Pearson Ed.
2. Multi-level issues in strategy and methods. (2005). Vol 4. Ed. by F. Dansereau, F.J. Yammarino. -Elsevier.
3. Robert, M. (2006). The new strategic thinking. - McGraw-Hill.
4. Cases in contemporary strategy analysis/ edited by Robert M. Grant, Kent E. Neupert (2001) – Oxford: Blackwell Publ: Formulation, Implementation, and Control. 7-th ed. - Irwin, McGraw-Hill.
5. Thompson Arthur A., Strickland III Jr. A. J. (2001) Strategic Management: Concepts and Cases. 12-th ed. – McGraw-Hill, Irwin. - 1026 p. 6. Heijden van der K. (2003). The Sixth Sense: Accelerating Organizational Learning with Scenarios. – John Wiley & Sons, LTD.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Strategic Management Journal http://www3.interscience.wiley.com/journal/2144/home?CRETRY=1&SRETRY=0
2. Risk Management Tools https://www.mitre.org/publications/systems-engineering-guide/acquisition-systems-engineering/risk-management/risk-management-tools
3. Quality resources. The world's most comprehensive library of quality resources. https://asq.org/quality-resources/ International Journal of Project Management / Open Access articles. Elsevier Ltd. http://www.sciencedirect.com/science/journal/02637863