Excel
Kursa nosaukums Tūrisma analīze un ekonomika
Kursa kods VadZ3046
Zinātnes nozare Vadībzinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 4.5
Kopējais stundu skaits kursā 121.5
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 16
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 72
Kursa apstiprinājuma datums 18/09/2019
Atbildīgā struktūrvienība Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. oec., prof. Anita Auziņa
Mg. oec., lekt. Baiba Kizika

Priekšzināšanas
Ekon1024, Mikroekonomika
Ekon2121, Makroekonomika
Ekon2135, Nodokļu uzskaite
Ekon3111, Finanšu grāmatvedība
Ekon3116, Uzņēmuma finanšu vadība
Kursa anotācija
Studenti iegūst zināšanas par tūrisma ekonomiku Latvijas un globālā tirgus kontekstā, aptverot jautājumus par tūrisma klasifikāciju, lomu un vietu ekonomikā. Skaidro tūrisma tirgus tendences - tūrisma produkta pieprasījumu, piedāvājumu, gūst izpratni par tūrisma produktu cenu veidošanos. Apgūst teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas tūrisma nozares uzņēmuma darbības analīzē, kuras nodrošinās prasmes uzņēmuma saimnieciskās darbības rādītāju aprēķināšanā, analīzē un novērtēšanā, iegūto rezultātu interpretēšanā un iespējamo risinājumu izstrādē.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
1.Izprot tūrisma nozares būtību un vietu tautsaimniecībā, pārzina nozares galvenos raksturojošos rādītājus - diskusija, prezentācija, eksāmens
2.Zina un izprot tūrisma pieprasījuma un piedāvājuma veidošanos. Pieprasījuma priekšnoteikumus un prognozēšanas metodes - grupu darbs, kontroldarbs
3.Zināšanas un kritiska izpratne par tūrisma nozares uzņēmuma saimnieciskās darbības analīzes rādītājiem un to kopsakarībām - uzdevumi ar aprēķiniem, kontroldarbs
4.Spēj patstāvīgi analizēt tūrisma nozari raksturojošos rādītājus, izdarīt argumentētus secinājumus un izteikt priekšlikumus nozares attīstībai - grupu darbs, prezentācija, kontroldarbs, eksāmens
5.Spēj patstāvīgi veidot tūrisma pieprasījuma segmentēšanu, noteikt tūrisma attīstības priekšnosacījumus attiecīgajā reģionā - diskusija, grupu darbs, kontroldarbs
6.Spēj patstāvīgi strādāt ar finanšu pārskatiem, lai novērtētu tūrisma nozares uzņēmuma saimnieciskās darbības situāciju - uzdevumi ar aprēķiniem
7.Spēj patstāvīgi veikt tūrisma uzņēmuma saimnieciskās un ekonomiskās darbības rādītāju analīzi un argumentēti pamatot iespējamos risinājumus uzņēmuma attīstībai - uzdevumi ar aprēķiniem, kontroldarbs, eksāmens
8.Spēj atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus, uzņemties atbildību par grupu darba rezultātiem un to analīzi - grupu darbs
9.Prot izskaidrot un argumentēt veikto aprēķinu rezultātus - diskusija un pārrunas nodarbībās
10.Spēj pastāvīgi apgūt jaunas papildus zināšanas, analizēt un integrēt iegūto informāciju – eksāmens
11.Spēj patstāvīgi formulēt un kritiski izanalizēt problēmas tūrisma ekonomikā un tūrisma nozares uzņēmuma darbībā - kontroldarbi, eksāmens
12.Spēj patstāvīgi veikt tūrisma nozares uzņēmuma saimnieciskās darbības analīzi, identificēt problēmas un izstrādāt priekšlikumus uzņēmuma darbības uzlabošanai - uzdevumi ar aprēķiniem, kontroldarbs, eksāmens
Kursa saturs(kalendārs)
1.Ievads tūrisma analīzē un ekonomikā (lekcija – 1 stunda)
2.Tūrisma loma ekonomikā. Tūrisma vieta un loma Latvijas ekonomikā (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
3.Tūrisma nozares raksturojums, ekonomisko rādītāju analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
4.Tūrisma tirgus (lekcija – 1 stunda)
5.Tūrisma pieprasījums, tā analīze Latvijā/ reģionā/ pilsētā (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
6.Tūrisma piedāvājums, tā analīze Latvijā/ reģionā/ pilsētā (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
7.Tūrisma produkts un cenu veidošanās (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
8.Tūrisma nozares analīzes instrumenti (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 4 stundas)
9.Kontroldarbs (2 stundas)
10.Tūrisma nozares uzņēmumu saimnieciskās darbības analīze. Tūrisma nozares uzņēmumu analīzes īpatnības (lekcija – 2 stundas)
11.Tūrisma nozares pakalpojumu realizācijas analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
12.Tūrisma nozares uzņēmumu kapitāla un investīciju analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
13.Tūrisma nozares uzņēmumu ieņēmumu un izmaksu analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 4 stundas)
14.Tūrisma nozares uzņēmumu peļņas analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 2 stundas)
15.Tūrisma nozares uzņēmumu finanšu pārskatu analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 1 stunda)
16.Tūrisma nozares uzņēmumu finanšu rādītāju analīze (lekcija – 1 stunda, praktiskais darbs – 3 stundas)
17.Kontroldarbs (2 stundas)
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Eksāmens. Vērtējumu veido:
•Eksāmens – visas tēmas (40 %)
•Grupu darbs, prezentācija (10 %)
•Uzdevumi ar aprēķiniem (10%)
•Kontroldarbs - Tūrisma produktu un pakalpojumu cenu veidošanās nosacījumi un tūrisma uzņēmuma darbības analīze (20%)
•Kontroldarbs - Tūrisma nozares uzņēmuma galveno saimnieciskās darbības rādītāju analīze (20%)

10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Gatavošanās grupu darbiem, prezentācijai, kontroldarbiem un eksāmenam.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Eksāmena vērtējums ir akumulējošā atzīme no studiju kursā sasniedzamo rezultātu novērtējumiem.
Obligātā literatūra
1.Valters F. Tūrisma mārketings. Uz tirgu orientēta tūrisma mikroekonomikas un makroekonomikas pārvaldība. Rīga: SIA Biznesa augstskola Turība, 2011. 621 lpp.
2.Siliņēviča I. Tūrisma analīze. Mācību līdzeklis tūrisma uzņēmējdarbībā. Rēzekne: Rēzeknes Augstskola, 1999. 83 lpp.
3.Tribe J. The Economics of Recreation, Leisure and Tourism. 5th Edition. London: Routledge 2016. 460 p.
4. Zariņa V., Strēle I. Finanšu plānošana uzņēmumā. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2009. 105 lpp.
5.Rurāne M. Uzņēmuma finanses. Rīga: Jumava, 2007. 266 lpp.
Papildliteratūra
1.Siliņēviča I., Zaļūksne I. Deksne V u.c. Tūrisma uzņēmējdarbības pamati: Mācību līdzeklis / Siliņēvičas I. red. Rēzekne: Rēzeknes Augstskola, 2001. 139 lpp
2.Forands I. Viesnīcas menedžments. R: Latvijas Izglītības fonds, 2011. 231 lpp
3.Leitis Ē. Ekotūrisms. Latvija: problēmas un risinājumi ilgtspējīgas tūrisma nozares pilnveidošanā. Rīga, 2012. 231 lpp
4.Экономика и организация туризма:Международный туризм. Москва, 2016., 565 c
5.Барчуков И.С. Методы научных исследований в туризме. Москва: издательский центр Академия, 2008., 224 с
6.Кусков А.С., Джаладян Ю. А. Основы туризма/учебник. М.: КНОРУС, 2008., 400 с
Periodika un citi informācijas avoti
1.Tūrisma statistikas aktualitātes. Pieejams: http://www.csb.lv
2.Latvijas tūrisma aģentu un operatoru asociācija. Pieejams: http://www.alta.net.lv
3.Valsts Tūrisma Informācijas Centru Tīkla Portāls. Pieejams: http://www.latvia.travel.lv
Piezīmes
Nozares profesionālās specializācijas (B3 daļa) studiju kurss profesionālā bakalaura studiju programmas „Komercdarbība un uzņēmuma vadība” specializācijas virzienam “Lauku tūrisma vadība”