Excel
Kursa nosaukums Uzņēmējdarbības pamati
Kursa kods VadZ3009
Zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozare Uzņēmējdarbības vadība
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 20
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 12
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 09/11/2011
Atbildīgā struktūrvienība Uzņēmējdarbības un vadībzinātnes institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Mg. oec., Inese Saulāja

Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Kursa anotācija
Pēc studiju kursa noklausīšanās studenti iegūst zināšanas par to, kas ir uzņēmējdarbība, tās, pamatprincipi, zinās kas ir uzņēmējs un uzņēmums. Ir attieksmes un izpratne par uzņēmējdarbības vides izmaiņām un prot to salīdzināt ar citām valstīm. Noklausoties kursu, students pārzina komercdarbības formas, kā arī uzņēmuma dibināšanas un organizēšanas pamatprincipus. Ir izpratne par uzņēmuma plānošanu, organizēšanu, efektivitāti. Students saprot, ko nozīmē uzņēmuma maksātnespēja un kā notiek uzņēmuma likvidācija.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Pēc kursa studijām studentam būs:
• Zināšanas – par uzņēmējdarbības būtību, praksē lietoto terminoloģiju un to jaunākajām tendencēm. Veidota izpratne par uzņēmējdarbības jēdzieniem un pamatprincipiem. Pēc kursa noklausīšanās students pārzinās uzņēmējdarbības vides faktorus un to galvenos rādītājus.
• Prasmes – prot pielietot plānošanas, situācijas analīzes, konkurentu analīzes u.c. metodes uzņēmumos. Prot ģenerēt uzņēmējdarbības ideju, kā arī to pamatot. Izstrādāt analīzes kopumu jaunam uzņēmumam (argumentēt un pierādīt idejas dzīvotspēju). • Kompetence - Tiek iegūtas zināšanas un praktiskās prasmes, lai radītu jaunas komercdarbības (uzņēmējdarbības) idejas, kā arī praktiskas prasmes jauna uzņēmuma dibināšanā, izstrādājot biznesa plāna sastāvdaļas.
Kursa saturs(kalendārs)
1 Uzņēmējdarbības (komercdarbības) būtība, sfēras un veidi
2 Uzņēmējdarbības (komercdarbības) jēdzieni, pamatprincipi
3 Uzņēmējdarbības tiesiskā bāze, likumdošana
4 Uzņēmējdarbības vide
5 Riski uzņēmējdarbībā
6 Riski uzņēmējdarbībā
7 Uzņēmējs. Uzņēmēja rīcību noteicošie faktori
8 Komercdarbības formas, to klasifikācija
9 Uzņēmējdarbības uzsākšana un dibināšana
10 Uzņēmums un tā dzīves cikls
11 Uzņēmējdarbības veikšanai nepieciešamie resursi
12 Uzņēmuma finansēšanas avoti
13 Uzņēmējdarbības plānošana, plānu veidi un to nozīme (biznesa plāns)
14 Uzņēmuma stratēģiju analīze
15 Uzņēmuma konkurence un konkurētspēja 16 Uzņēmuma maksātnespēja
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Jābūt izstrādātiem un aizstāvētiem praktiskiem darbiem, nokārtoti visi kontroldarbi.
Obligātā literatūra
1. Vedļa A. Ceļvedis uzņēmējdarbībā: teorētiskā ievirze, testi, metodikas, aprēķini, semināri, diskusiju jautājumi. Rīga: Petrovskis & Ko, 2002. 490. lpp.
2. Rurāne M. Uzņēmējdarbības pamati. Rīga: Turības mācību centrs, 1998. 183 lpp.
3. Komerclikums: LR likums. Latvijas Vēstnesis, Nr.158/160 (2069/2071), 4.maijs, 2000. 4. Hofs K. Biznesa ekonomika. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2011. 603 lpp.
Papildliteratūra
1. Forands I. Biznesa vadības tehnoloģijas. Rīga: Latvijas Izglītības fonds, 2004. 330 lpp.
2. Barovs P. Biznesa plāni: kā tos uzrakstīt un īstenot. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 2008. 213 lpp. 3. Abizāre V. Ievads uzņēmējdarbībā. Rīga: Raka, 2004. 140 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Forbes: Latvijas izdevums. Rīga: SIA SK Media, 2010-. ISNN 1691-6018.
2. Kapitāls: žurnāls lietišķiem cilvēkiem: krāsains biznesa un ekonomikas žurnāls. Rīga: Lietišķās informācijas dienests, 1998-. ISSN 1407-2505. 3. Dienas Bizness: nedēļas laikraksts: Latvijas biznesa avīze. Rīga: Diena: Dagens Industri, 1994-. ISSN 1407-2041.
Piezīmes
Obligāts studiju kurss profesionālās augstākās izglītības studiju programmas "Iestāžu un uzņēmumu ārējie sakari" studentiem.