Excel
Kursa nosaukums Tautas attīstība
Kursa kods Soci6003
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozare Lietišķā socioloģija
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 12
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 57
Kursa apstiprinājuma datums 30/09/2020
Atbildīgā struktūrvienība Sociālo un humanitāro zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. soc., asoc. prof. Līga Paula

Priekšzināšanas
PolZ5010, Publiskais un nevalstiskais sektors
Soci5014, Attīstības programmas
Soci5042, Sociālā labklājība
Soci6014, Dzīves kvalitātes izpēte
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir attīstīt izpratni par tautas attīstības koncepcijas būtību un tās nozīmi dažādu sabiedrības dzīves jomu politikās gan Latvijā, gan pasaules kontekstā. Studiju kursā tiek padziļināta izpratne par tautas attīstības koncepcijas pamatprincipu izmantošanas un analīzes iespējām sabiedrībai svarīgu jomu (piemēram, izglītība, nodarbinātība, veselība, vides ilgtspēja, dzimumu līdztiesība, cilvēktiesības, sociālā politika, pilsoniskā un politiskā līdzdalība, demokrātiska pārvaldība) politikas veidošanā.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Padziļinātas zināšanas par tautas attīstības koncepciju un tās izmantošanu sabiedrībai svarīgu jomu ilgtspējīgas attīstības veicināšanā, izpratne par tautas attīstības dimensiju vērtēšanas kritērijiem un indikatoriem (patstāvīgie darbi).
Prasmes. Prot analizēt nozaru attīstības politikas dokumentus (patstāvīgie darbi un grupu darbs), prot identificēt problēmsituācijas un rast risinājumus, izmantojot nozaru datu bāzes un statistiku lēmumu pamatošanai (patstāvīgie darbi), spēj atbildīgi, iekļaujoties laikā, pildīt uzdevumus, kā arī pamatoti, kritiski un argumentēti skaidrot savu viedokli (patstāvīgie darbi, referāts un tā prezentācija), spēja līdzdarboties grupu darbā un diskusijās (grupu darbs, referāts un tā prezentācija). Kompetence. Spēj analizēt politikas dokumentus un izstrādāt argumentētus priekšlikumus nozaru politikas pilnveidei, izmantojot tautas attīstības pieejas principus (patstāvīgie darbi, referāts).
Kursa saturs(kalendārs)
1.Tautas attīstības koncepcija un tautas attīstības mērīšana. – 2 stundas
2.Valsts un publiskā sektora loma tautas attīstībā. – 1 stunda
3.Tautas attīstība un cilvēktiesības. – 1 stunda
4.Tautas nabadzība un nevienlīdzība. – 1 stunda
5.Ilgtspējīga sabiedrības attīstība. – 1 stunda
6.Izglītības un nodarbinātības loma tautas attīstībā. – 1 stunda
7.Veselība un tautas attīstība. – 1 stunda
8.Globalizācijas ietekme uz tautas attīstību. – 1 stunda
9.Dzimumu līdztiesība un tautas attīstība. – 1 stunda
10.Cilvēkdrošības aspekti tautas attīstībā. – 1 stunda
11.Attīstības sadarbība. – 1 stunda
Praktisko darbu un semināru saraksts (12 stundas)
1.1. patstāvīgais darbs: Tautas attīstības pārskatu analīze. ¬– 2 stundas
2.2. patstāvīgais darbs: Demokrātiskas pārvaldības indikatoru analīze. – 1 stunda
3.3. patstāvīgais darbs: Modernā verdzība un tās izpausmes formas. Situācijas analīze Latvijā un pasaulē. – 1 stunda
4.4. patstāvīgais darbs: Sabiedrības ietekme uz vidi, ekoloģiskā pēda. – 1 stunda
5.Izglītība un darba tirgus: izaicinājumi Latvijā un pasaulē. – 1 stunda
6.Sabiedrības veselība Latvijā. – 1 stunda
7.Globalizācija un kultūra: UNESCO Pasaules mantojums. – 1 stunda
8.5. patstāvīgais darbs: Cilvēkdrošības aspekti Latvijā un pasaulē. – 1 stunda
9.Grupu darbs: Latvijas līdzdalība attīstības sadarbības programmās. – 1 stunda 10.Referātu prezentēšana un diskusijas. – 2 stundas
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Ieskaite ar atzīmi. Gala vērtējums ir akumulējošs par pieciem patstāvīgajiem darbiem (50%), grupu darbu “Latvijas līdzdalība attīstības sadarbības programmās” (10%) un referātu par tautas attīstības tematiku (40%).

Studiju kursa apguve tālmācībā tiek organizēta saskaņā ar studiju prorektora rīkojumu “Par e-studiju kārtību LLU”, katram semestrim tiek izveidots studiju kursu apguves grafiks. Studiju kursā ietvertās tēmas studējošie apgūst patstāvīgi, izmantojot docētāja izveidotos un ievietotos materiālus e-studiju vidē Moodle. Atgriezeniskā saite par lekciju un semināru nodarbību tematu apguvi tālmācībā tiek organizēta pašpārbaudes testu, diskusiju forumu un patstāvīgo darbu veidā, kā arī klātienes vai tiešsaistes konsultācijās, lekcijās un noslēguma pārbaudījumos saskaņā ar grafiku.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Literatūras studijas patstāvīgo darbu un referāta sagatavošanai par tautas attīstības tematiku. Patstāvīgo darbu tēmas:
1. Tautas attīstības pārskatu analīze,
2. Demokrātiskas pārvaldības indikatoru analīze,
3. Modernā verdzība un tās izpausmes formas,
4. Sabiedrības ietekme uz vidi, ekoloģiskā pēda, 5. Cilvēkdrošības aspekti Latvijā un pasaulē.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Maģistrantiem jāsagatavo pieci patstāvīgie darbi (50%), grupu darbs (10%), jāsagatavo un jāprezentē referāts par tautas attīstības tematiku (40%). 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1. An Introduction to the Human Development and Capability Approach: Freedom and Agency. Eds. S. Deneulin, L. Shahani. Ottawa: Human Development and Capability Association, 2009. Pieejams: https://www.idrc.ca/en/book/introduction-human-development-and-capability-approach-freedom-and-agency
2.Latvija. Pārskats par tautas attīstību (kopš 1995. gada). Pieejams: https://www.lu.lv/zinatne/programmas-un-projekti/citi-projekti-un-petijumi/tautas-attistibas-parskata-projekts/
3.UNDP. Human Development Report (kopš 1990. gada). Pieejams:
http://hdr.undp.org/en/global-reports
4.Alkire S. Human Development: Definitions, Critiques, and Related Concepts. Pieejams: http://www.ophi.org.uk/human-development-definitions-critiques-and-related-concepts/
5. Readings in Human Development. Concepts, Measures and Policies for a Development Paradigm. Eds. S. Fukuda-Parr A.K. Shiva Kumar. New Delhi [etc]: Oxford University Press, 2003.
6. Cilvēktiesības pasaulē un Latvijā. Red. I. Ziemele. Rīga: Izglītības soļi, 2000. 346 lpp.
7. Cilvēkdrošība Latvijā un pasaulē: no idejas līdz praksei. Red. Ž. Ozoliņa. Rīga: Zinātne, 2012. 463 lpp.
8. Jaunas pieejas sociālās attīstības mērīšanā: cilvēki, teritorijas, pašvaldības. Zin. red. A. Zobena, I. Ijabs. Rīga: Latvijas Universitāte, 2015. 390 lpp. Pieejams:
http://www.szf.lu.lv/fileadmin/user_upload/szf_faili/Petnieciba/sppi/tautas/Soc_attistibas_merishana.epub
9. Inovatīvi risinājumi ceļā uz ilgtspēju: sabiedrība, ekonomika, vide. Zin. red. A. Zobena. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018. 296 lpp. Pieejams: http://www.sustinno.lv/userfiles/sustinno-gramata-A-final(1).pdf
Papildliteratūra
1.Anča, G. (et al.) (2002). Tautas attīstība: mācību līdzeklis. Rīga: Jumava, 267 lpp.
2.Atstāja, Dz., Dimante, Dž., Brīvers, I. (u.c.) (2011). Vide un ekonomika. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2011. 256 lpp.
3.Hanovs, D. (2008). Šeit, visur un tagad. Globalizācija Latvijā: konteksti, diskursi, dalībnieki. Rīga: Drukātava, 2008. 334 lpp. 4.Kļaviņš, M., Zaļoksnis, J. (red.) (2011). Vide un ilgtspējīga attīstība. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 334 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Journal of Human Development and Capabilities. London: Routledge. ISSN 1945-2837. Pieejams: https://www.tandfonline.com/toc/cjhd20/current
2.World Development. Qubec, Monreal: World development Editorial Office. ISNN 0305-750X. Pieejams: https://www.journals.elsevier.com/world-development
3.The Universal Declaration of Human Rights. Pieejams: https://www.un.org/en/universal-declaration-human-rights/index.html
4.International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights. Pieejams: https://www.ohchr.org/EN/ProfessionalInterest/Pages/CESCR.aspx
5.ICCPR. Pieejams: International Covenant on Civil and Political Rights, G.A. res. 2200A 6.UN. The 17 goals. Pieejams: https://sdgs.un.org/goals
Piezīmes
Studiju kursā tiek padziļināta izpratne par tautas attīstības koncepciju un tās nozīmi Latvijā un pasaulē, kā arī par tautas attīstības koncepcijas pamatprincipu izmantošanas un analīzes iespējām sabiedrībai svarīgu jomu (piemēram, izglītība, nodarbinātība, veselība, vides ilgtspēja, dzimumu līdztiesība, cilvēktiesības, sociālā politika, pilsoniskā un politiskā līdzdalība, demokrātiska pārvaldība) politikas veidošanā.