Excel
Kursa nosaukums Sociālo pētījumu metodes
Kursa kods Soci5046
Zinātnes nozare Socioloģija un sociālais darbs
Zinātnes apakšnozare Lietišķā socioloģija
Kredītpunkti (ECTS) 4.5
Kopējais stundu skaits kursā 121.5
Lekciju stundu skaits 12
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 84
Kursa apstiprinājuma datums 09/11/2021
Atbildīgā struktūrvienība Sociālo un humanitāro zinātņu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. soc., vad.pētn. Dina Bite
Mg. sc. soc., pasn. Lana Janmere

Priekšzināšanas
VadZ5083, Projektu vadīšanas metodoloģija
VadZ5084, Projektu praktiskā vadīšana
Aizstātais(-ie) kurss(-i)
SociM002 [GSOCM002] Sociālo pētījumu metodes
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir sniegt teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas sociālo pētījumu plānošanā un realizācijā, kas nepieciešamas maģistra darba izstrādē un turpmākajā profesionālajā darbībā vadībzinātņu nozarēs.
Studiju kurss sniedz zināšanas un prasmes sociālo pētījumu plānošanā un realizācijā, kas nepieciešamas maģistra darba izstrādē un turpmākajā profesionālajā darbībā vadībzinātņu nozarēs. Studenti gan teorētiski, gan praktiski apgūst nozīmīgākās metodes kvalitatīvajā un kvantitatīvajā pētnieciskajā pieejā, pilnveido pētījuma datu apkopošanas, analīzes un interpretācijas prasmes. Studiju kursa praktiskās nodarbības ir vērstas uz jaunāko un vadībzinātņu jomā atbilstošāko pētījuma metožu pielietošanu.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas. Zina un izprot sociālo pētījumu būtību (praktiskie darbi, patstāvīgie darbi); izprot atšķirības starp kvalitatīvo un kvantitatīvo pētījumu pieeju (praktiskie darbi).
Prasmes. Spēj patstāvīgi izstrādāt pētījumu instrumentārijus kvantitatīvu un kvalitatīvu datu ieguvei un novērtēt to validitāti (patstāvīgie darbi); spēj apkopot, analizēt un interpretēt dažādus ar sociālo pētījumu metodēm iegūtus datus (patstāvīgie darbi); spēj piemērot sociālo pētījumu metodoloģiju dažādu prakses gadījumu izpētē (praktiskie darbi); spēj atbildīgi plānot uzdotos uzdevumus (patstāvīgie darbi); spēj piedalīties plānošanā un mērķu izvirzīšanā (praktiskie darbi); spēj attīstīt profesijai atbilstošas sociālās mijiedarbības, sadarbības un organizatoriskās prasmes (praktiskie darbi); spēj prezentēt veikto darbu rezultātus (patstāvīgie darbi). Kompetence. Spēj patstāvīgi izstrādāt kvalitatīva un kvantitatīva pētījuma programmu atbilstoši attiecīgajai problēmai vadībzinātņu jomā, t.sk. izmantot inovatīvas pieejas un risinājumus (patstāvīgie darbi, eksāmens); spēj patstāvīgi izmantot dažādas sociālo pētījumu metodes informācijas ieguvei un analīzei (patstāvīgie darbi, eksāmens); spēj patstāvīgi risināt nestandarta situācijas vadībzinātņu jomā ar sociālo pētījumu metodoloģijas tehnikām (eksāmens).
Kursa saturs(kalendārs)
1.Sociālo pētījumu definējums, nošķīrums, izmantošanas perspektīvas. (1 stunda)
2.Pētījuma programmas elementi. (1 stunda)
3.Kvantitatīvā pieeja sociālajos pētījumos. Jēdzienu loģiskā analīze. (1 stunda)
4.Mainīgo noteikšana un mērīšana. (1 stunda)
5.Galvenās datu ieguves metodes kvantitatīvā pētījumā – aptauja, kontentanalīze, novērošana. (2 stundas)
6.Ģenerālkopas noteikšana un izlases veidošana pētījumos. (1 stunda)
7.Datu ticamība kvantitatīvajos pētījumos. (1 stunda)
8.Datu kvantitatīva analīze. (1 stunda)
9.Kvalitatīvā pieeja sociālajos pētījumos. (1 stunda)
10.Kvalitatīva pētījuma dizains. (1 stunda)
11.Izlases veidošanas principi kvalitatīvajos pētījumos. (1 stunda)
12.Novērošana un dokumentu analīze kā kvalitatīva pētījuma informācijas ieguves veids. (2 stundas)
13.Intervija kā kvalitatīva pētījuma informācijas iegūšanas metode. (1 stunda)
14.Fokusgrupu diskusijas. (1 stunda)
15.Kvalitatīvo pētījumu informācijas apstrāde un analīze. (1 stunda)
16.Rīcībpētījums kā organizāciju izpētes pieeja. (1 stunda)

Semināra nodarbību tēmu saraksts (18 stundas)
1.Pētījuma programmas sagatavošana. Konceptualizācija un operacionalizācija. Mērķa, uzdevumu, objekta, priekšmeta, pētniecisko jautājumu vai hipotēzes definēšana (2 stundas)
2.Sociālo pētījumu ētiskie aspekti un rezultātu ticamības nodrošināšana (1 stunda).
3.Dokumentu kvantitatīva kontentanalīze (2 stundas)
4.Dokumentu kvalitatīva kontentanalīze (2 stundas)
5.Aptaujas anketas sastādīšana un ar aptaujas metodi iegūtu kvantitatīvu datu analīze (5 stundas)
6.Daļēji strukturēto interviju kodēšana un analīze (1 stunda)
7.Fokusgrupas diskusija (5 stundas).
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Eksāmens. Gala vērtējumu veido: divu patstāvīgo vērtējums (60%), rakstiska eksāmena vērtējums (40%).
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Literatūras studijas, divu patstāvīgo darbu sagatavošana un prezentācija.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studentiem jāsagatavo un sekmīgi jāprezentē divi patstāvīgie darbi (60%), sekmīgi jānokārto eksāmens (40%). Studentiem jāpiedalās visos praktiskajos darbos. 10% atbilst vienai ballei 10 baļļu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1.Mārtinsone K., Pipere A. (red.) Zinātniskās darbības metodoloģija: starpdisciplināra perspektīva. Rīga: RSU, 2021, 607 lpp.
2.Mārtinsone K., Pipere A. (red.) Zinātniskā rakstīšana un pētījuma rezultātu izplatīšana. Rīga: RSU, 2018, 301 lpp.
3.Robson C., McCartan K. Real World Research: A Resource for Users of Social Research Methods in Applied Settings. 4th edition. Chichester, West Sussex: Wiley, 2016. 533 p.
4.Adams J., Raeside, R. Khan, H. T. A. Research Methods for Business and Social Science Students. Second edition. eBook. New Delhi: Sage Publications Ltd., 2014. 304 p. [Tiešsaiste] Pieejams: http://search.ebscohost.com.ezproxy.llu.lv/login.aspx?direct=true&db=e000xww&AN=784882&site=ehost-live&scope=site
5.Creswell J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2009, p. 260.
6.Kroplijs A., Raščevska M. Kvalitatīvās pētniecības metodes sociālajās zinātnēs. 2. papild. izd. Rīga: Raka. 2010, 190 lpp. 7.Neuman W.L. Social research methods. Qualitative and Quantitative approaches: Seventh edition. Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited, 2014. 599 p. [Tiešsaiste] Pieejams: http://letrunghieutvu.yolasite.com/resources/w-lawrence-neuman-social-research-methods_-qualitative-and-quantitative-approaches-pearson-education-limited-2013.pdf.
Papildliteratūra
1.Baxter P., Jack S., Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report. Canada, West Hamilton, Ontario. 2008
2.Content analysis /edited by Franzosi, R. London: SAGE Publications, 2008. Volume 4.
3.Cilvēks. Dzīve. Stāstījums. Rakstu krājums. Latvijas antropologu biedrība, 2002, 155 lpp.
4.Questionnaires /edited by Bulmer, M. London: SAGE Publications, 2004. Volume 4.
5.Payne G., Payne J., Key concepts in Social Research. Sage Publications, 2004.
6.Flick U. An Introduction to Qualitative Research. Third edition. London: Sage Publications, 2006, p. 443.
7.Gray, D.E. Doing Research in the Real World. London: Sage Publications, 2004. p. 422.
8.Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Sastādītāja K. Mārtinsone. Rīga: Raka, 2011, 284 lpp.
9.Matthew D., Sutton C., D. Social Research. The Basics. London: Sage Publications, 2004, p. 385.
10.The Sage Handbook of Social Research Methods. Ed. by Alasuutari P., Bickman L., Brannen J. SAGE Publications, 2008, p. 631. 11.Singh, K. Quantitative social research methods. Los Angeles: Sage Publications, 2007. p.431.
Periodika un citi informācijas avoti
1.The Research Methods Knowledge Base. [Tiešsaiste] Pieejams: http://www.socialresearchmethods.net/kb/index.php
2.European Societies. European Sociological Association, UK. [Tiešsaiste] Pieejams: http://www.europeansociology.org/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=29
3.International Journal of Social Research Methodology. [Tiešsaiste] Pieejams: http://www.tandfonline.com/loi/tsrm20 4.Humanities and Social Sciences. Latvia. [Tiešsaiste] Pieejams: http://www.lu.lv/apgads/izdevumi/elektroniskie-izdevumi/zurnali-un-periodiskie-izdevumi/humanities-and-social-sciences-latvia/
Piezīmes
Obligātais studiju kurss ESAF profesionālā maģistra studiju programmā „Projektu vadība” un profesionālā maģistra studiju programmā “Uzņēmējdarbības vadība”.