Excel
Kursa nosaukums Kvalitātes vadība
Kursa kods PārZ4059
Zinātnes nozare Pārtikas zinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 6
Kopējais stundu skaits kursā 162
Lekciju stundu skaits 32
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Laboratorijas darbu stundu skaits 8
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 98
Kursa apstiprinājuma datums 06/12/2016
Atbildīgā struktūrvienība Pārtikas institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. ing., asoc. prof. Evita Straumīte
Dr. sc. ing., asoc. prof. Anita Blija

Priekšzināšanas
Citi3066, Pārtikas produktu ražošana
PārZ3098, Ēdināšanas uzņēmuma tehnoloģiskais projekts
PārZ3100, Higiēnas pārvaldība viesmīlības uzņēmumos
PārZ3102, Ražošanas vadība
VadZ3062, Uzņēmējdarbība
Kursa anotācija
Studiju kursa ietvaros studenti apgūst pamatjautājumus par kvalitātes vadības sistēmām un šo sistēmu elementiem, pārtikas drošības sistēmu, kvalitātes sistēmas dokumentāciju, kvalitātes sistēmu auditēšanu, kvalitātes izmaksām, kvalitātes atbilstības novērtēšanu, LEAN sistēmu, kvalitātes uzlabošanas metodēm, TQM principu pielietojumu viesmīlības nozares uzņēmumā ieviešot EFQM modeli.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas un kritiska izpratne par kvalitātes vadīšanas principiem – 1.kontroldarbs.
Pārzina pārtikas kvalitātes sistēmu ieviešanas metodes– 2.kontroldarbs.
Pārzina kvalitātes uzlabošanas metodes un to pielietošanu efektīvai procesu un resursu pārvaldībai – 3.kontroldarbs.
Pārzina kvalitātes vadīšanas sistēmas un to efektivitātes novērtēšanas procedūras – 4.kontroldarbs.
Prot formulēt problēmas un rast risinājumus, tos izskaidot un argumentēt, diskutēt par kvalitātes kontroles un pārvaldības sistēmām viesmīlības uzņēmumā – praktiskie darbi.
Saprot kvalitātes novērtēšanas metožu nozīmi kvalitātes vadībā uzņēmumā un prot parādīt zinātnisku pieeju un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas iespējamos risinājumus – laboratorijas darbi. Kompetence spēt izmantot kvalitātes novērtēšanas metodes un iegūtās teorētiskas zināšanas un praktiskās prasmes zinātniskajā darbā, pārtikas kvalitātes vērtēšanā un efektīvas kvalitātes vadības stratēģijas realizēšanā uzņēmumā – patstāvīgie darbi.
Kursa saturs(kalendārs)
1.Kvalitātes vadīšanas būtība, principi. 2h (Lekcijas)
2.Kvalitātes nodrošināšanas sistēmas. 2h (Lekcijas, Prakt.d.)
3.Kvalitātes kontroles sistēmas. 6h (Lekcijas, Lab.d.)
4.Paškontroles sistēma. 8h (Lekcijas, Prakt.d.)
5.Kvalitātes novērtēšanas metodes. 8h (Lekcijas, Lab.d.)
6.Kvalitātes pārvaldības sistēma viesmīlības uzņēmumos. 3h (Lekcijas)
7.Kvalitātes aplis pakalpojuma sniegšanas sfērā. 4h (Lekcijas, Prakt.d.)
8.Pakalpojuma izstrāde atbilstoši kvalitātes vadības principiem. 4h (Lekcijas, Prakt.d.)
9.Kvalitātes sistēmas dokumentācija viesmīlības uzņēmumam. 2h (Lekcijas)
10.Kvalitātes sistēmas audits. 4h (Lekcijas, Prakt.d.)
11.Kvalitātes izmaksu aprēķini viesmīlības uzņēmumā. 4h (Lekcijas, Prakt.d.)
12.Kvalitātes uzlabošanas instrumenti. Kvalitātes pilnveidošanas sistēma viesmīlībā. 4h (Lekcijas, Prakt.d.)
13.LEAN sistēma viesmīlības uzņēmumā. 6h (Lekcijas, Prakt.d.)
14.Visaptverošās kvalitātes vadības principi un metodes. 2h (Lekcijas)
15.EFQM modelis viesmīlībā. 3h (Lekcijas, Prakt.d.)
16.Kvalitātes vadību reglamentējošā likumdošana. 2h (Lekcijas)

Nepilna laika neklātienes studijās: Tiek īstenotas visas tēmas, kas norādītas pilna laika klātienei, bet kontaktstundu skaits ir 1/2 no norādīto stundu skaita.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Studija kursa eksāmena vērtējums sastāv no:
rakstiska eksāmena, kuru veido tests par studiju kursā apgūto teorētisko vielu un problēmsituācijas uzdevums par studiju kursa praktiskajos darbos kādu no apgūtajām tēmām (25%);
izstrādātiem un ieskaitītiem 9 praktiskiem darbiem un 2 laboratorijas darbiem (25%);
ieskaitītiem 4 kontroldarbiem (25%); izstrādātiem, prezentētiem un ieskaitītiem 2 patstāvīgajiem darbiem (25%).
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
1.patstāvīgais darbs. Kvalitātes pārvaldības sistēmas nepieciešamās dokumentācijas izstrāde (iesniedz elektroniskā veidā). Studenti prezentē paveikto un piedalās diskusijā. 2.patstāvīgais darbs. Kvalitātes novērtēšanas metožu praktiskas izmantošanas iespējas dažādos viesmīlības un ēdināšanas uzņēmējdarbības posmos (iesniedz elektroniskā veidā). Studenti prezentē paveikto un piedalās diskusijā.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studiju kursa eksāmena vērtējums ir atkarīgs no eksāmena uzdevuma vērtējuma un studiju kursa kontroldarbu, praktisko, laboratorijas un patstāvīgo darbu kumulatīvā vērtējuma ar atzīmi.
Students sekmīgu atzīmi par kontroldarba vai eksāmena testu var iegūt, ja vismaz 50% testa jautājumu atbildēti pareizi.
Patstāvīgo darbu un eksāmena praktisko uzdevumu novērtē saskaņā ar mājas darba vai eksāmena praktiskajā uzdevumā noteikto vērtēšanas kārtību.
Studenti, kuriem šī studiju kursa kontroldarbu atzīmes ir vismaz 7 (labi), eksāmena teorētisko testu var nepildīt un kā teorētiskā testa vērtējumam pielīdzināt vidējo aritmētisko no studiju kursa kārtoto kontroldarbu atzīmēm. Eksāmena atzīmi aprēķina kā vidējo aritmētisko no diviem eksāmena uzdevumiem un vidējās semestra atzīmes, kuru aprēķina kā vidējo aritmētisko no studiju kursā kārtoto kontroldarbu, praktisko, laboratorijas un patstāvīgo darbu atzīmēm.
Obligātā literatūra
Microbiological Risk Assessment: guidance for food: guidance / Food and Agriculture Organization of the United Nations, World Health Organization. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations; World Health Organization, 2021.
Vērdiņa, Gita, Iekšējā kontrole: iekšējais audits: mācību līdzeklis. Rīga: Gita Vērdiņa, 2013. 74 lpp. ISBN 9789984499024 Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Pamatprincipi un terminu vārdnīca: LVS EN ISO 9000:2015. Rīga, Latvijas Standarts, 2015, 51 lpp.
Papildliteratūra
Home-grown school feeding resource framework: technical document / Food and Agriculture Organization of the United Nations, World Food Programme. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations : World Food Programme, 2018. 1 tiešsaistes resurss (170 p.).
Reynolds, Dennis Foodservice management fundamentals / Dennis Reynolds, PhD, and Kathleen Wachter Mcclusky, MS, RD, FADA. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2013. 418 p. ISBN 9780470409060. Kvalitātes vadības sistēmas Latvijas mazo un vidējo uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšanai: monogrāfija / Zane Driņķe ; zinātniskie recenzenti: Dr.oec. Jānis Vanags, Dr.oec. Andra Zvirbule, PhD Maria Kovačova. Rīga : Biznesa augstskola Turība, 2019. 272 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
https://www.lvs.lv/
https://eur-lex.europa.eu/ Journal of qality management
Piezīmes
Obligāts kurss pirmā cikla profesionālās augstākās izglītības bakalaura studiju programmā “Ēdināšanas un viesnīcu uzņēmējdarbības” - pilna laika klātienes 7.semestrī un nepilna laika neklātienes studentiem 8. semestrī.