Kursa nosaukums | Pārtikas sensorā novērtēšana |
Kursa kods | PārZ4014 |
Zinātnes nozare | Pārtikas zinātne (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 8 |
Laboratorijas darbu stundu skaits | 24 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 13/04/2021 |
Atbildīgā struktūrvienība | Pārtikas institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. ing., asoc. prof. Evita Straumīte |
|
Priekšzināšanas | |
Ķīmi2002, Neorganiskā un analītiskā ķīmija II Ķīmi2016, Neorganiskā un analītiskā ķīmija I Ķīmi2018, Pārtikas organiskā ķīmija Ķīmi2019, Fizikālā un koloidālā ķīmija Ķīmi2020, Neorganiskā un analītiskā ķīmija PārZ4047, Pārtikas derīguma termiņš |
|
Kursa anotācija | |
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas par sensorās fizioloģijas pamatiem, sensorās novērtēšanas metodēm, to izmantošanas iespējām produktu kvalitātes novērtēšanas sistēmā un zinātniskā darba izstrādē; apgūst paraugu sagatavošanas principus sensorajām analīzēm, vērtēšanu, rezultātu analizēšanu ar matemātiskām statistikas metodēm. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Teorētiskas zināšanas par sensorās novērtēšanas fizioloģijas pamatiem un sensorajā novērtēšanā izmantotajām metodēm – 1. un 2. kontroldarbs un laboratorijas darbi.
Praktiskas zināšanas un prasmes par vērtētāju sensoro spēju novērtēšanu, metožu izmantošanu produktu kvalitātes novērtēšanā un sensoro laboratoriju iekārtošanu – 3. kontroldarbs un laboratorijas darbi. Kompetences Pārtikas produktu tehnoloģijas studentiem – spēt izmantot teorētiskās zināšanas produktu sensorajā novērtēšanā, veidojot jaunas un izmantojot standartizētās metodes – 1. patstāvīgais darbs. Kompetences Pārtikas kvalitātes un inovācijas studentiem – spēt izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās prasmes zinātniskajā darbā un jaunu produktu izstrādē un kvalitātes izvērtēšanā – 1. patstāvīgais darbs. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1. Ievads studiju priekšmetā. Sensorā novērtēšana, definīcijas, sensorās novērtēšanas izmantošanas iespējas (Lekcija – 1h)
2.Sensorās novērtēšanas fizioloģijas pamati – oža, redze, garša (Lekcija – 1h; Laboratorijas darbi – 2h). 3. Sensorās novērtēšanas fizioloģijas pamati – dzirde, tauste, kompleksā sajūta garša+smarža (flavour). Jutīguma slieksnis (Lekcija – 1h; Laboratorijas darbi – 2h). 4. Laboratorijas darbos par fizioloģijas pamatiem iegūto datu apkopošana, analīze un prezentācija (Patstāvīgais darbs-diskusiju seminārs – 2h). Sensorās novērtēšanas fizioloģijas pamati – 1.kontroldarbs – tests. 5. Sensorās novērtēšanas metodes – diskriminējošās metodes un raksturojošās metodes. Kvantitatīvi aprakstošās vērtēšanas lapas izstrāde vienam pārtikas produktam (Lekcija – 1h; Laboratorijas darbi – 6h). 6. Sensorās novērtēšanas metodes – emocionālās metodes (Lekcija – 1h; Laboratorijas darbi – 4h). 7. Sensorās novērtēšanas metodes – 2.kontroldarbs – tests. Sensorajā novērtēšanā iegūto datu matemātiskā apstrāde (Laboratorijas darbs – 4h). 8. Sensorās novērtēšanas organizēšana (paraugu atlase un sagatavošana, vērtētāju atlase un apmācība). Sensorās novērtēšanas laboratorijas, vērtēšanas telpu iekārtošana (Lekcija – 1h). 9. Dažādu pārtikas produktu sensorās novērtēšanas pamati (Lekcija – 1h, Laboratorijas darbs – 2h). 10. Sensoro situāciju risināšana. Sensorajā novērtēšanā iegūto datu matemātiskā apstrāde (Laboratorijas darbs – 2h). 11. Aprakstošais darbs zināšanu novērtēšanai par teoriju – 3.kontroldarbs (Lekcija – 1h). |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Ieskaite ar atzīmi veidojas sekojoši:
•jānostrādā visi laboratorijas darbi (50%); •laboratorijas darbos iegūto rezultātu analīze un datu matemātiskā apstrāde (10%); •jāizstrādā un jāprezentē patstāvīgais darbs (15%); •sekmīgi jāuzraksta trīs kontroldarbi par teoriju (25%). |
|
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums | |
Patstāvīgais darbs – analizēt sensorajos testos iegūtos grupu rezultātus, īpašu uzmanību pievēršot izvērstai datu analīzei; analizēt zinātnisko literatūru par jaunu produktu izstrādi, īpašu uzmanību, pievēršot produktu sensorās novērtēšanas metodikai un datu matemātiskai apstrādei; izanalizējot to nonākt pie secinājumiem un veikt sensoro datu interpretāciju un datu matemātisko apstrādi. | |
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji | |
Ieskaite ar atzīmi veidojas kā vidējā aritmētiskā no kontroldarbiem un patstāvīgā darba prezentācijas. Kontroldarbs ir sekmīgi uzrakstīts, ja vismaz 50% sniegto atbilžu ir pareizas. | |
Obligātā literatūra | |
Strautniece E. Pārtikas produktu sensorā novērtēšana, LLU, PTF, Jelgava, 2004.
Moskowitz, Howard R. Sensory and consumer research in food product design and development / Howard R. Mailgaard, Morten C., Carr, Thomas B., Civille, Gail Vance Sensory Evaluation Techniques, 4th Edition, CRC Press, Taylor&Francis Group, 2006. |
|
Papildliteratūra | |
Stone, H., Sidel J.L. Sensory evaluation practices, Third Edition, USA: Elsiver Academic Press, 2004
Moskowitz, Howard R., Porretta S., Silcher M. Concept researh in food product design and development, Iowa : Blackwell Publishing, 2005. |
|
Periodika un citi informācijas avoti | |
Food Quality and Preference
Food Research International ISO standarti sensorajā novērtēšanā |
|
Piezīmes | |
Obligāts kurss otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības studiju programmas „Pārtikas produktu tehnoloģija”, akadēmiskās bakalaura studiju programmas „Pārtikas kvalitāte un inovācijas” studentiem. |