Excel
Kursa nosaukums Zivju pārstrādes tehnoloģija
Kursa kods PārZ3082
Zinātnes nozare Pārtikas zinātne (nav zn)
Kredītpunkti (ECTS) 9
Kopējais stundu skaits kursā 243
Lekciju stundu skaits 38
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 20
Laboratorijas darbu stundu skaits 38
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 147
Kursa apstiprinājuma datums 21/03/2018
Atbildīgā struktūrvienība Pārtikas institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. sc. ing., prof. Sandra Muižniece-Brasava
Dr. sc. ing., asoc. prof. Anita Blija
Ph.D., doc. Sanita Sazonova
Dr. sc. ing., doc. Ilze Grāmatiņa
Dr. sc. ing., Līga Skudra

Priekšzināšanas
Ķīmi2018, Pārtikas organiskā ķīmija
Ķīmi2019, Fizikālā un koloidālā ķīmija
PārZ1003, Pārtikas izejvielu bioloģija
PārZ3088, Pārtikas ražošanas iekārtas
PārZ4014, Pārtikas sensorā novērtēšana
PārZ4060, Pārtikas piedevas
Kursa anotācija
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par zivju un olu ķīmisko sastāvu, īpašībām, novērtēšanas kritērijiem. Apgūst zivju un olu produktu ražošanas pamatus, to laikā notiekošos fizikālos, bioķīmiskos un mikrobioloģiskos procesus. Iegūst zināšanas par dažādu zivju un olu produktu defektu rašanās cēloņiem un novēršanas iespējām. Iepazīstas ar zivju, olu produktu ražošanā izmantotajām speciālajām iekārtām un pārtikas drošības prasībām šo produktu ražošanā.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
zināšanas – spēj izskaidrot nozares svarīgākos jēdzienus un likumsakarības, pieņemt lēmumu par piemērotākiem ražošanas procesiem, iekārtām un rast risinājumu jaunu produktu izstrādē – 1., 2., 3., 4. kontroldarbs;
prasmes – veikt inovatīvu un pētniecisku darbību, formulējot un analītiski aprakstot zivju un olu pārstrādes nozares problēmu risinājumus; spēj tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem – 1., 2., 3., 4. semināri; 1., 2., 3., 4. praktiskās nodarbības un 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8. laboratorijas darbi.
kompetence – spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju, pieņemot lēmumus un risinot problēmas zivju un olu pārstrādes produktu ražošanas kvalitātes pārvaldībā un inovāciju izstrādē – kontroldarbi, semināri, praktiskās nodarbības un laboratorijas darbi.
Kursa saturs(kalendārs)
1. Zivju iedalījums pēc skeleta uzbūves, ķermeņa formas, tauku satura. Latvijas zivju iedalījums ekoloģiskās grupās (Tehnoloģija – Lekcija 1 h).
2. Zivju resursu atražošana Latvijā. Zvejas produktu sensoro, fizikāli ķīmisko, mikrobioloģisko rādītāju izvērtējums. (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; Kvalitāte – Lekcija 1 h). (Tehnoloģija – 1. Laboratorijas darbs 8 h – Zivju svaiguma novērtējums, pielietojot sensorās, fizikāl-ķīmiskās un mikrobioloģiskās analīžu metodes).
3. Zivju uzbūve, ķermeņa daļu masas attiecība. Zivju ķīmiskais sastāvs, uzturvērtība. Fizikāli ķīmiskās analīžu metodes (Tehnoloģija – Lekcija 2 h).
4. Bioķīmiskās un mikrobioloģiskās norises zivju gaļā (Tehnoloģija – Lekcija 2 h). Izejvielas kontaminācija, drošības un risku izvērtējums. (Mikrobioloģija – Lekcija 1 h; Laboratorijas darbs 1 h – Atvēsinātu zivju mikrobioloģiskā testēšana). 1. kontroldarbs.
5. Zivju griešanas veidi (Tehnoloģija – Lekcijas 1 h). Galveno tehnoloģisko iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h).
6. Zvejas produktu konservēšanas metodes. Atvēsināšana un uzglabāšana (Tehnoloģija – Lekcija 2 h). Drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h; Praktiskās nodarbības 2 h – Zivju apdraudējuma izvērtējums).
7. Zvejas produktu saldēšana, saldēšanas paņēmieni (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Optimālākā iepakojuma veida un materiālu izvēle (Iepakojums – Lekcijas 1 h). Sensoro, fizikāli ķīmisko kvalitātes rādītāju izvērtējums (Sensorā novērtēšana – Lekcija 1 h; Seminārs 3 h – Atvēsinātu, saldētu zivju sensorais novērtējums).
8. Zvejas produktu sālīšana un marinēšana, sālīšanas veidi (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Iekārtu raksturojums (Iekārtas – Praktiskie darbi 2 h – Zivju apstrādes mehāniskās iekārtas). (Mikrobioloģija – Laboratorijas darbs 2 h – Zivju pusfabrikātu mikrobioloģiskā novērtēšana). 2. kontroldarbs.
9. Kūpināšanas, kaltēšanas un vītināšanas procesu raksturojums, paņēmieni. Karsti un auksti kūpinātu zivju produkti (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; 2. Laboratorijas darbs 8 h – Kūpinātu zivju gatavošana un kvalitātes izvērtējums pielietojot sensoras, fizikāl-ķīmiskas, mikrobioloģiskas analīžu metodes).
10. Kūpinātu zivju produktu sensorie un mikrobioloģiskie kvalitātes rādītāji. Galveno tehnoloģisko iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h). Iepakojuma veidi (Iepakojums – Seminārs 3 h – Optimālie iepakojuma risinājumi).
11. Produktu drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h). Atvēsinātu, saldētu, sālītu un kūpinātu zivju defekti, to novēršana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h).
12. Zivju konservu klasifikācija un ražošana. Preservi. Konservu defekti, to novēršanas iespējas (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h; 3. Laboratorijas darbs 8 h – Dažādu zivju konservu un preservu sensoro, fizikāl-ķīmisko, mikrobioloģisko kvalitātes rādītāju noteikšana un analīze).
13. Zivju pusfabrikātu izgatavošana, kvalitātes rādītāji. Zivju ikri, to iegūšana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Iepakojuma materiāli (Iepakojums – Lekcija 1 h). Iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcijas 1 h; Praktiskie darbi 2 h – Zivju apstrādes termiskās iekārtas). 3. kontroldarbs.
14. Produktu drošības, risku izvērtējums. Sensorie, fizikāl-ķīmiskie kvalitātes rādītāji (Sensorā novērtēšana – Lekcija 1 h; Seminārs 3 h – zivju pārstrādes produktu sensorais novērtējums). Kontaminācija, tās novēršana (Mikrobioloģija – Lekcija 1 h; Laboratorijas darbs 2 h – Zivju pārstrādes produktu mikrobioloģiskā testēšana).
15. Olu uzbūve, ķīmiskais sastāvs, kvalitāte. Olu produktu ražošana (Tehnoloģija – Lekcijas 2 h). Mikrobioloģiskie kvalitātes rādītāji (Mikrobioloģija – Laboratorijas darbs 1 h – Olu produktu mikrobioloģiskā testēšana). (Tehnoloģija – 4. Laboratorijas darbs 8 h – Olu kvalitātes izvērtēšana pielietojot sensorās, fizikāl-ķīmiskās, mikrobioloģiskās analīžu metodes).
16. Galveno iekārtu raksturojums (Iekārtas – Lekcija 1 h). Iepakojuma veidi un izvēle (Iepakojums – Seminārs 3 h – Iepakojums, kā zivju un olu produktu pievienotā vērtība). Produktu drošības un risku izvērtējums (Kvalitāte – Lekcija 1 h; Praktiskās nodarbības 2 h – Zivju un olu produktu apdraudējuma izvērtējums). 4. kontroldarbs.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Rakstiskais eksāmens. Eksāmena uzdevumu veido:
•jānostrādā un jāaizstāv paredzētie 8 laboratorijas un 4 praktiskie darbi, jāņem aktīva dalība 4 semināros (50%).
•sekmīgi jāuzraksta 4 kontroldarbi par lekcijās izskatītajām tēmām (50%).
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Patstāvīgie darbi ir studentu individuālais darbs, kuru mērķis ir padziļināt teorētiskās zināšanas par zivju, olu, to produktu ražošanas tehnoloģiskajiem procesiem un nepieciešamajām iekārtām, dažādiem iepakojuma materiāliem, ar to kvalitāti un drošību saistītiem jautājumiem, gatavojoties 4 kontroldarbiem, 4 semināriem, 4 praktiskajām nodarbībām un 8 laboratorijas darbiem.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studiju kursa eksāmena vērtējums ir atkarīgs no:
•4 kontroldarbu vērtējuma (50%),
•8 laboratorijas darbu, 4 praktisko nodarbību un 4 semināru dalības (50%).
Students sekmīgu atzīmi par kontroldarbu (jautājumi gan testa, gan īso atbilžu variantu veidā) var iegūt, ja vismaz 50 % jautājumu atbildēti pareizi.
Izstrādātos laboratorijas darbus students aizstāv, skaidrojot iegūtos rezultātus, un argumentē tos, diskutējot par tēmu.
Par sekmīgi uzrakstītu kontroldarbu students saņem vērtējumu no 4-10 ballēm. Kontroldarbos iegūtās nesekmīgās atzīmes jāpārraksta, tās summējas kopā,
aprēķinot vidējo aritmētisko par kontroldarbu.
Akumulējošo eksāmenu students var iegūt, ja kontroldarbos iegūtos vērtējums summējot kopā un aprēķinot vidējo aritmētisko atzīmi, tā nav zemāka par 6 ballēm. Studiju kursu noslēdzot – eksāmens.
Obligātā literatūra
1. Fernandes, R. Fish and seafood. Microbiology handbook. UK: RSC Publishing. 2009. – 258 p.
2. Vida, A., Kotai, T. 365 zivis. – Rīga: Astladia. 2012. – 200 lpp.
3. Ершова, А.М. Технология рыбы и рыбных продуктов. Учебное пособие. Санкт-Петербург: Издательство «ГИОРД». 2006. – 939 ст.
Papildliteratūra
1. Kampuse, S., Grāmatiņa, I., Kunkulberga, D., Ciproviča, I. Ceļvedis mājražošanā. Ozolnieki: Latvijas Lauku konsultācijas un izglītības centrs. 2015. -
78 lpp.
2. Peice, B., Peicis, L. Vistkopība. Zemnieka rokasgrāmata. R.: Zvaigzne ABC. 2011, 96 lpp.
3. Долганова, Н.В., Мижуева, С.А., Газиева, С.О. Упаковка, хранение и транспортировка рыбы и рыбных продуктов. Учебное пособие. Санкт-Петербург: Издательство «ГИОРД». 2011. – 268 ст.
4. Сарафанова, Л.А. Применение пищевых дабавок в переработке мяса и рыбы. Санкт-Петербург: Издательство «Профессия». 2007. – 255 ст.
5. Luter, J.B., Jacobsen, C., Bakaert, K., Sæbø, A., Oehlehschlager. J. Seafood research from fish to dish. Quality, safety and processing of wild and farmed fish. Netherlands: Wageningen Academic Publishers. 2006. – 567 p.
Periodika un citi informācijas avoti
1. Latvijas zivsaimniecības gadagrāmata. – Rīga: Zivju fonds.
2. Васюкова, А.Т. Переработка рыбы и морепродуктов. Учебное пособие. – Мoсква: Издательско-торговая корпорация «Дашков и К». 2012. –102 ст.
Piezīmes
Obligātais studiju kurss akadēmiskās izglītības bakalaura studiju programmā “Pārtikas kvalitāte un inovācijas”.