Kursa nosaukums | Datoru arhitektūra programmētājiem |
Kursa kods | InfT3020 |
Zinātnes nozare | Informācijas tehnoloģija (nav zn) |
Kredītpunkti (ECTS) | 3 |
Kopējais stundu skaits kursā | 81 |
Lekciju stundu skaits | 16 |
Semināru un praktisko darbu stundu skaits | 16 |
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits | 49 |
Kursa apstiprinājuma datums | 26/09/2017 |
Atbildīgā struktūrvienība | Datoru sistēmu un datu zinātnes institūts |
Kursa izstrādātājs(-i) | |
Dr. sc. ing., prof. Vitālijs Osadčuks |
|
Priekšzināšanas | |
DatZ1004, Ievads datorstudijās DatZ1009, Programmēšanas pamati I DatZ1010, Programmēšanas pamati II DatZ2055, Datoru uzbūve I DatZ2056, Datoru uzbūve II Mate2010, Diskrētā matemātika |
|
Kursa anotācija | |
Kurss ir nosacīti iedalāms divās daļās: datoru arhitektūrā un datoru organizācijā. Pirmajā daļā tiek apskatīts abstrakts datora modelis no programmētāja viedokļa. Studenti apgūst procesora un atmiņas darbību, instrukciju (komandu) kopu, instrukciju kopas līmeņa datu tipus un programmas sastādīšanu asamblera līmenī. Datoru organizācijas daļas izklāstā tiek izmantots vairāklīmeņu virtuālo mašīnu sadarbības modelis, lai parādītu galvenos risinājumus un mūsdienu tendences dažādu arhitektūru realizēšanai. | |
Kursa rezultāti un to vērtēšana | |
Zināšanas par mūsdienu datoru arhitektūru un organizāciju no programmētāja viedokļa;
prasmes koda rakstīšanā un programmu sastādīšanā asamblervalodā, zema līmeņa iegultās programmēšanas pamati; kompetence izmantot konkrētās arhitektūras procesora un atmiņas īpatnības, lai paaugstinātu programmas koda efektivitāti. |
|
Kursa saturs(kalendārs) | |
1 Bezzīmes skaitļu, skaitļu ar zīmi un skaitļu ar peldošo punktu aritmētika.
2 Iepazīšanās ar MASM32 asambleri, asamblervalodas programmas uzbūve, asamblēšanas process. 3 Vienkārša asamblervalodas programma. 4 Pārbaudes darbs 1 (kontroldarbs). 5 Darbs ar beznosacījuma un nosacījuma pārejām un cikliem. 6 Datu ievade un izvade, darbs ar simbolu rindām, funkciju izsaukšana. 7 Darbs ar makrosiem. 8 MASM32 bibliotēku apskats, Windows API izmantošana asamblera kodā. 9 Asamblera koda optimizācija un izpildes laika aprēķins. 10 Asamblera programmas atkļūdošana. 11 Asamblera koda integrēšana augstāka līmeņa valodās. 12 Pārbaudes darbs 2 (kontroldarbs). 13 Mašīnkoda interpretācija procesora vadības atmiņā. 14 Kombinacionālo un virknes loģisko shēmu izveide loģisko shēmu simulatorā. 15 Aritmētiski loģiskās iekārtas darbība loģisko shēmu simulatorā. 16 Pārbaudes darbs 3 (tests). |
|
Prasības kredītpunktu iegūšanai | |
Lai saņemtu sekmīgu ieskaites vērtējumu, jābūt:
1.izstrādātiem visiem mājas darbiem, nokārtotiem visiem kontroldarbiem; 2.kavēto lekciju un praktisko darbu kopskaits nepārsniedz 20% robežu no kopējā skaita; 3.ieskaites atzīmi veido vidējais aritmētiskais no visu mājas darbu un kontroldarbu vērtējumiem. |
|
Obligātā literatūra | |
1.Tanenbaum A.S. Structured Computer Organization, 6th-edition, Pearson, 2013, 800 p.
2.Baums A. Datoru arhitektūra un organizācija, Rīga: [autorizdevums] Veiters korporācija, 2010, 236 lpp. 3.Patterson D.A., Hennessy J.L. Computer Organization and Design, Fifth Edition: The Hardware/Software Interface. Morgan Kaufmann Publishers Inc. San Francisco, CA, USA, 2013, 800 p. |
|
Papildliteratūra | |
1.asm-x86 Reference. [tiešsaiste] [skatīts: 15.05.2017.]. Pieejams: http://ccreweb.org/software/kforth/kforth6b.html
2.Paul A. Carter. PC Assembly Language. E-grāmata. July 23, 2006. 3.Greivulis J., Raņķis I. Iekārtu vadības elektroniskie elementi un mezgli, Rīga: Avots, 1998, 288 lpp. |
|
Piezīmes | |
Nozares profesionālās specializācijas kurss ITF profesionālās bakalaura studiju programmas „Informācijas tehnoloģijas ilgtspējīgai attīstībai”. |