Excel
Kursa nosaukums Ilgtspējīga attīstība
Kursa kods Ekon3096
Zinātnes nozare Ekonomika un uzņēmējdarbība
Zinātnes apakšnozare Reģionālā ekonomika
Kredītpunkti (ECTS) 3
Kopējais stundu skaits kursā 81
Lekciju stundu skaits 8
Semināru un praktisko darbu stundu skaits 24
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 49
Kursa apstiprinājuma datums 29/10/2018
Atbildīgā struktūrvienība Ekonomikas un finanšu institūts
 
Kursa izstrādātājs(-i)
Dr. oec., prof. Modrīte Pelše

Priekšzināšanas
Ekon2109, Makroekonomika
Ekon2119, Reģionālā ekonomika
Kursa anotācija
Studiju kurss sniedz zināšanas par attīstības komplekso raksturu, kurā svarīgas ir trīs savstarpēji saistītas dimensijas – ekonomikas izaugsme, iedzīvotāju labklājība un apkārtējā vide, vienlīdz akcentējot problēmas globālajā telpā, kas rodas, neievērojot ilgtspējas pamatprincipus. Studiju kursā tiek analizēti dabas un vides resursi ilgtspējīgas attīstības kontekstā, kā arī ilgtspējīgu attīstību ietekmējošie un regulējošie instrumenti starptautiskajā un nacionālajā līmenī. Studiju kurss ietver arī tādas kategorijas kā ekoefektivitāte, ekoloģiskā pēda, vides pārvaldības un atkritumu apsaimniekošanas sistēmas u.c.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
ZINĀŠANAS
1.Zināšanas par ilgtspējīgas attīstības aktualitāti un normatīvo regulējumu starptautiskajā un nacionālajā līmenī. (Diskusijas, 1.kontroldarbs).
2.Zināšanas par ilgtspējīgas attīstības dimensiju - ekonomikas, vides un labklājības novērtēšanu. (Grupu darbs un individuālais patstāvīgais darbs.)
3.Zināšanas par ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanas ietekmējošiem faktoriem. (Mācību ekskursija, debates, 2. kontroldarbs).
PRASMES
1.Spēj patstāvīgi analizēt un novērtēt attīstības resursus ilgtspējīgas attīstības kontekstā. (Individuālais patstāvīgais darbs, prezentācija).
2.Spēj atlasīt informāciju par ilgtspējīgas attīstības aktualitātēm un analizē to. (Individuālais patstāvīgais darbs, grupu/pāru darbs.)
3.Prasme saskatīt ilgtspējīgas attīstības lokālo problēmu globālo raksturu. (Diskusija, 1.un 2.kontroldarbi.)
4.Spēj plānot savu laiku uzdoto uzdevumu izpildē. Spēj sastrādāties ar grupas biedriem mācību pētījumu veikšanā. (Praktiskais darbs, mācību pētījums).
5.Studiju kursā iegūtās zināšanas spēj saskatīt praktiskos risinājumos. (Mācību ekskursija).
KOMPETENCE
1.Spēj nosaukt un analizēt ilgtspējīgas attīstības ietekmējošos faktorus. (Diskusijas nodarbībās, prezentācija).
2.Spēj saskatīt un novērtēt lokālos un globālos izaicinājumus ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā. (Diskusija nodarbībās, kontroldarbi)
Kursa saturs(kalendārs)
1.Ilgtspējīguma kategorija un elementi. Ilgtspējīgas attīstības jēdziens, būtība, mērķi, uzdevumi. (1 h lekcija)
2.Ilgtspējīgas attīstības indikatori. (1 h praktiskie darbi)
3.Nabadzība un tās mazināšana. (1 h praktiskie darbi)
4.Starptautiskie pasākumi ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā. (1 h lekcija)
5.Ekonomikas attīstība – ilgtspējīguma nodrošināšanas garants. (2 h praktiskie darbi)
6.Ilgtspējīgas attīstības mērķi Latvijā, atbildīgās institūcijas, pamatdokumenti. (1 h lekcija)
7.Labklājības rādītāju analīze. (2 h praktiskie darbi)
8.1.kontroldarbs (1 stunda)
9.Piesārņojums un atkritumi. (1 h lekcija)
10.Atkritumu apsaimniekošanas sistēma Latvijas pašvaldībās. (3 h praktiskie darbi - mācību ekskursija)
11.Ekoefektivitāte un ekoloģiskā pēda. (1 h lekcija)
12.Dabas resursi, atjaunojamie un neatjaunojamie resursi. (4 h praktiskie darbi)
13.Videi draudzīgs preču un pakalpojumu piedāvājums Latvijā. (2 h praktiskie darbi – mācību uzdevums)
14.Vides pārvaldības sistēma. Starptautiskais standarts ISO 14001. (1 h lekcija)
15.Vides rādītāju novērtējums reģionu līmenī. (2 h praktiskie darbi – mācību ekskursija)
16.Ģenētiski modificētie organismi un ilgtspējīga attīstība. (1 h seminārs)
17.Zaļā ekonomika. Zaļais iepirkums. Videi draudzīgi pakalpojumi un preces. (1 h lekcija)
18.Globalizācijas ietekme uz ilgtspējīgas attīstības procesu. (1 h lekcija)
19.Globālā sasilšana. (1 h seminārs)
20.2. kontroldarbs (1 stunda)
21.Ilgtspējīgas attīstības aktualitāte un nākotnes izaicinājumi. (1 h praktiskie darbi, 1 h seminārs)
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Nepieciešams uzrakstīt divus kontroldarbus par studiju kursa tēmām un izstrādāt prezentāciju par kādu no vides resursiem, novērtēt to ilgtspējīgas attīstības kontekstā, prezentēt praktiskajās nodarbībās. Jābūt sekmīgi izpildītiem patstāvīgajiem darbiem un praktisko nodarbību uzdevumiem par ilgtspējīgas attīstības dimensijām un to raksturojošiem rādītājiem.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Studentiem nepieciešams sagatavot individuālu darbu – prezentāciju par vides resursu, PowerPoint prezentācija (10 slaidi), ko prezentē praktiskajās nodarbībās. Veido grupas darbu: par ekonomisko un labklājības rādītāju novērtējumu Latvijā. Nelielas studentu grupas darbs - mācību pētījums par videi draudzīgu preču atpazīstamību. Semināru nodarbību informatīvā materiāla sagatavošana par aktuālām ilgtspējīgas attīstības problēmjautājumu tēmām.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Studiju kursā tiek vērtētas četras aktivitātes, katra no tām 25% apjomā:
1)1.kontroldarbs par ilgtspējīgas attīstības aktualitāti un starptautiskajiem pasākumiem;
2)prezentācijas par dabas resursiem;
3)2.kontroldarbs par ilgtspējīgas attīstības ietekmējošiem faktoriem un rezultatīvajiem rādītājiem;
4)aktivitāte praktiskajās nodarbībās, uzdoto uzdevumu izpildē mācību pētījumā. 10% atbilst vienai ballei 10 ballu studiju rezultātu novērtēšanas skalā.
Obligātā literatūra
1.Atstāja Dz., Dimante Dž., Brīvers I. u.c. Vide un ekonomika. Monogrāfija. Rīga: LU, 2011. 256 lpp.
2.Bakari M. El-Kamel. The Dilemma of Sustainablility in the Age of Globalization: A Quest for a Paradigm of Development. Lanham: Lexington Books, 2017. 223 p.
3.Klimats un ilgtspējīga attīstība. M. Kļaviņa un J. Zaļokšņa redakcijā. Rīgā: LU Akadēmiskais apgāds, 2016. 384 lpp.
Papildliteratūra
1.Brebbia C.A., Miralles i Garcia J.L. Environmental and Economic Impact on Sustainable Development. UK: WIT Press, 2017. 250 p.
2.Čekstere A., Smirnova O. Vides un ilgtspējīgas attīstības mācīšanās rokasgrāmata studentiem. Rīga: LU, 2011. 115 lpp.
3.Hite K.A., Seitz J.L. Global Issues: an introduction. 5th edition. The Atrium, Southerm Gate, Chichester, Wes Sussex : John Wiley & Sons, 2016. 335 p.
4.Iedvesmojoši ekociematu stāsti: eko tehnoloģiju un prakses piemēri. Redaktori: A. Palojärvi, J. Pyysiäinen, M. Saloranta. Viļņa: BMK Leidykla, 2013. 118 lpp.
5.Johannesburgas deklarācija par ilgtspējīgu attīstību. Pieņemta 4.septembrī 2002. gadā.
6.Krūzs K. Dabas un otrreizējo resursu izmantošana. Mācību līdzeklis. Rīga: Izglītības soļi, 2003. 131 lpp.
7.Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam. LR Saeima, Rīga, 2010. 99 lpp.
8.Meadowcroft J. Governance, Democracy and Sustainable Development: Moving beyond impasse. USA: Edward Elgar, 2012. 340 p
9.Meža apsaimniekošana klimata izmaiņu kontekstā. Rīga: LR Zemkopības ministrija. [b. g.]. 34 lpp.
10.Pelše M., Naglis-Liepa K., Zēverte-Rivža S., Strīķis V. (autoru kolektīvā) Atjaunojamā enerģija un tās efektīva izmantošana Latvijā. Monogrāfija (1., 2., 7., 8.nodaļa). Jelgava: LLU, 2012. 12.-37., 315.-379. lpp.
11.Rivža B., Zvirbule A., Grīnberga-Zālīte G., Pelše M., Jermolajeva E., Krūzmētra M., Rivža P., Štefenberga D., Gudele I., Ābele L., Hohlova V. (2022) Latvijas spēks ilgi pastāvēt. Jelgava: SIA Jelgavas Tipogrāfija. 479 lpp.
12.Rompcyk E. Gribam ilgtspējīgu attīstību. Rīga: aģentūra DUE, 2007. 152 lpp.
13.Vide un ilgtspējīga attīstība Māra Kļaviņa un Jāņa Zaļokšņa redakcijā. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2010. 334 lpp.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Ekonomikas ministrija http://www.em.gov.lv
2.Labklājības ministrija https://www.lm.gov.lv/
3.Laikraksts „Diena”, „Dienas Bizness”
4.Žurnāls „GEO”
5.Žurnāls „Vides Vēstis”
6.Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija http://www.varam.gov.lv 
Piezīmes
Ierobežotās izvēles studiju kurss ESAF akadēmiskās bakalaura studiju programmas "Ekonomika" specializācijas virzienam "Reģionālā attīstība un pārvalde".