Excel
Kursa nosaukums Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā
Kursa kods Biol5010
Zinātnes nozare Bioloģija
Zinātnes apakšnozare Cilvēka un dzīvnieku fizioloģija
Kredītpunkti (ECTS) 4.5
Kopējais stundu skaits kursā 121.5
Lekciju stundu skaits 36
Laboratorijas darbu stundu skaits 12
Studenta patstāvīgā darba stundu skaits 72
Kursa apstiprinājuma datums 12/11/2011
Atbildīgā struktūrvienība Pārtikas institūts
 
Priekšzināšanas
Kursam priekšzināšanas nav nepieciešamas
 
Aizstātais(-ie) kurss(-i)
BiolM002 [GBIOM002] Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā
Kursa anotācija
Kursa mērķis ir sniegt studentiem zinātniskos priekšstatus par fizioloģisko funkciju vadības procesiem, to daudzveidību un vienotību cilvēka organismā.
Kursa uzdevumi:
1)skaidrot fizioloģisko funkciju vadības pamatprincipus apzinātai, programmētai un reflektoriskai regulācijai;
2)definēt fizioloģisko funkciju vadības pamatuzdevumus – homeostāzes uzturēšana, adaptācija, augšana, attīstība un reprodukcija;
3)radīt priekšstatu par neiro-imuno-hormonālās regulācijas mehānismu vienotību;
4)ilustrēt barības uzņemšanas, gremošanas un enerģētisko pamatsubstrātu izmantošanas funkciju regulācijas mehānismus.
Kursa rezultāti un to vērtēšana
Zināšanas:
1)izprot cilvēka neiro-hormonālo struktūru un gremošanas sistēmas funkcionālo anatomiju;
2)izprot fizioloģisko funkciju daudzveidīgos vadības mehānismus, akcentējot tieši gremošanas procesu un enerģijas rezervju homeostāzes regulācijas mehānismus;
3)izskaidro imūnfizioloģiskās pamatnorises cilvēka organismā.
Prasmes:
4)prot izvēlēties un izmantot antropometriskās mērierīces cilvēka fiziskā statusa novērtēšanai;
5)prot noteikt un izvērtēt cilvēka somatipu pēc antropometriskiem mērījumiem;
6)prot noteikt cilvēka vielmaiņas intensitāti gan ar aprēķinu un nomogrammu metodēm, gan izmantojot netiešās kalorimetrijas metodi.
Kompetences:
7)integrē zināšanas par organisma funkciju vadības daudzveidīgajiem mehānismiem, lai raksturotu barības uzņemšanas un gremošanas funkcijas fizioloģiskās norises cilvēka organismā;
8)spēj interpretēt un integrēt antropometrisko mērījumu un vielmaiņas intensitātes mērījumu rezultātus kardio-metabolo saslimšanas risku novērtēšanai;
9)interpretē antropometrisko mērījumu rezultātus atbilstoši parametru kritēriju pieņemtajām normām Latvijā/Eiropā un pasaulē.
Kursa saturs(kalendārs)
Lekcijas:
1.Fizioloģiskās funkcijas un to vadība. L2
2.Organisma funkciju neirālā vadība. L4
3.Gremošanas sistēmas funkcijas un to vadība. L6
4.Organisma funkciju hormonālā vadība. L8
5.Organisma vielmaiņa. L2 Ld8
6.Organisma enerģijas rezerves un to izmantošanas hormonālā vadība. L4 Ld4
7.Barības uzņemšanas vadība. L4
8.Stresa fizioloģija. L2
9.Imūnfizioloģiskās funkcijas. L4
Laboratorijas darbi
1.laboratorijas darbs. Organisma enerģētiskās vielmaiņas noteikšana pēc nomogrammu un aprēķinu metodes.
2.laboratorijas darbs. Organisma vielmaiņas noteikšana ar netiešās kalorimetrijas metodi slodzes testā.
3.laboratorijas darbs. Organisma somatotipa īpatnību un ķermeņa audu proporciju, tai skaitā, taukaudu daudzuma, antropometrisks novērtējums.
Prasības kredītpunktu iegūšanai
Starppārbaudījumi:
1)nostrādāti 3 laboratorijas darbi un ieskaitīti protokoli par tiem – 30%;
2)starppārbaudījums e-studiju vidē – 20%;
3)noslēguma pārbaudījums – rakstisks eksāmens 50%.
Studējošo patstāvīgo darbu organizācijas un uzdevumu raksturojums
Studējošo pastāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai mazākās grupās. Students patstāvīgi veic šādus uzdevumus:
1)studēt ar studiju kursa tēmām saistīto studiju un zinātnisko literatūru;
2)izveidot 3 laboratorijas darbu protokolus ar paplašinātu iegūto rezultātu analīzi, diskusiju un secinājumu izvirzīšanu;
3)izpildīt starppārbaudījumu e-studiju vidē ārpus klātienes nodarbību laika.
Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji
Starppārbaudījumi:
1)nostrādāti 3 laboratorijas darbi un ieskaitīti protokoli par tiem – 30%;
2)starppārbaudījums e-studiju vidē – 20%;
3)noslēguma pārbaudījums – rakstisks eksāmens 50%.
Obligātā literatūra
1.Aivars, J.I., Ozoliņa, Moll, L. (2007) Fizioloģisko funkciju regulācija cilvēka organismā. LU Akadēmiskais apgāds.
2.Aivars, J.O. (2002) Fizioloģijas terminu skaidrojošā vārdnīca: veģetatīvās funkcijas; hormonālā regulācija; imūnfizioloģija. LU Akadēmiskais apgāds.
3.Aberberga-Augškalne, L., Koroļova, O. (2014) Fizioloģija ārstam. Medicīniskais apgāds.
Papildliteratūra
1.Guyton, A.C., Hall, J.E. (2016) Textbook of Medical Physiology. 13th edit. W.B.Saunders Company.
2.Floch, M. (2019) Netter’s Gastroenterology. 3rd edit. Elsevier.
3.Gerald, L. (2018) Human Biochemistry. Elsevier Academic Press.
4.Larsen, P.R., Kronenberg, H.M., Melmed, S., Polonsky, K.S. (2002) Williams Textbook of Endocrinology. 10th edit. W.B.Saunders Company.
5.Zariņš, Z., Neimane, L.V., Bodnieks, E. (2015) Uztura mācība. 6. izdev. LU Akadēmiskais apgāds.
Periodika un citi informācijas avoti
1.Journal of Physiology
2.Journal of Applied Physiology
3.British Journal of Nutrition
4.American Journal of Nutrition
5.www.ploome.com
6.www.healthline.com/nutrition
Piezīmes
Kopīgā maģistra studiju programma Uzturzinātne